Onderzoek

Beter gedrag door muziekles

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 05-01-2015 Gewijzigd op 22-10-2016
Het bespelen van een instrument is niet alleen goed voor de muzikale ontwikkeling van kinderen, maar verbetert ook hun concentratie, geheugen en emotieregulatie. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Vermont.

Wat draagt muzikale training bij aan de ontwikkeling van de hersenen? Om die vraag te beantwoorden analyseerden onderzoekers van het University of Vermont College of Medicine hersenscans van 232 kinderen van tussen de zes en achttien jaar oud.

Naarmate kinderen ouder worden, verandert de dikte van de cortex (de buitenste laag van de hersenen). In een eerdere studie hadden de onderzoekers al ontdekt dat deze verandering van verschillende delen van de cortex samenhangt met depressie, agressie en concentratieproblemen. In hun nieuwe studie wilden ze te weten komen of een positieve activiteit, zoals muziekles, daar ook invloed op kan hebben.

Dat bleek inderdaad zo te zijn: bij de kinderen die een muziekinstrument speelden waren veranderingen te zien in het brein. Niet alleen in het motorische gedeelte van de hersenen, zoals te verwachten was, maar ook in de delen van het brein waar gedrag wordt gereguleerd. Zo was bijvoorbeeld te zien dat muziekles de dikte van de cortex beïnvloedt in het gedeelte dat te maken heeft met concentratie, organisatie en werkgeheugen. Ook het deel van de cortex dat een belangrijke rol speelt in emotieregulatie bleek door muzikale training te worden beïnvloed.

Het zou dus best eens kunnen dat het bespelen van een muziekinstrument gedragsproblemen helpt te voorkomen. De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat muziekles beter toegankelijk wordt gemaakt voor alle kinderen.

5 januari 2015

Click here to revoke the Cookie consent