De positie van niet-westerse allochtone leerlingen lijkt langzaamaan te verbeteren. Dat is vooral te zien aan hun rekenprestaties op de basisschool, hun deelname aan havo en vwo en het aantal dat een einddiploma haalt. Vooral de positie van Surinaamse kinderen is drastisch omhooggegaan. Turkse en Marokkaanse kinderen blijven de zwakste presteerders, en ook Antilliaanse leerlingen doen het niet best. In het verbeteren van de prestaties van autochtone doelgroepleerlingen zit nauwelijks schot. Dit blijkt uit de onderzoeken die de afgelopen jaren zijn gedaan naar het onderwijsachterstandenbeleid. Naast de prestaties van de leerlingen zijn ook de uitwerkingen van het onderwijsachterstandenbeleid in de gemeenten en in de scholen tegen het licht gehouden. Scholen met veel allochtone leerlingen spelen goed in op hun doelgroep. Maar scholen met relatief weinig leerlingen van allochtone herkomst hanteren geen speciale aanpak voor hen. Een duidelijke stimulans is het Onderwijskansenplan, dat vanaf 2000 gefaseerd is ingevoerd. Scholen die aan dit plan deelnemen, kunnen onder strikte voorwaarden vier jaar lang over extra geld beschikken. De Onderwijskansenscholen hebben vooral het onderwijsleerproces en de schoolorganisatie verbeterd, terwijl de specifieke behoeften van achterstandsleerlingen ook op deze scholen nog te weinig aandacht krijgen. Dat beleidsmakers steeds nieuwe plannen en projecten op de scholen loslaten, helpt niet erg bij het goed bepalen van de effecten van beleid. De onderzoekers zien de nieuwe beleidsperiode dan ook met zorg tegemoet.
W. Meijnen (red.), m.m.v. H. Blok en S. Karsten, Onderwijsachterstanden. Update van een review. Recente ontwikkelingen inzake onderwijsachterstanden (NWO/BOPO-onderzoek). SCO-Kohnstamm Instituut, Amsterdam, 2004. Zie ook www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven