ADHD'ers zijn motorisch beweeglijker bij het uitvoeren van werkgeheugentaken. Het gaat om bewegingen als wriemelen of schommelen met de voet. Onderzoeker Mark Rapport en zijn collega's ontdekten dat die beweeglijkheid een belangrijke functie heeft in het onthouden van informatie en het uitvoeren van complexe taken.
De onderzoekers testten 52 jongens van acht tot twaalf jaar. Van de onderzochte jongens hadden er 29 een ADHD-diagnose; bij de overige 23 jongens werd een normale ontwikkeling verondersteld. De kinderen moesten tijdens het onderzoek taken uitvoeren waarbij het werkgeheugen (het systeem waarmee informatie tijdelijk kan worden opgeslagen en opgehaald voor het uitvoeren van een taak) werd geactiveerd. De jongens kregen op een beeldscherm een aantal cijfers te zien die ze vervolgens in de juiste volgorde moesten zetten. In tegenstelling tot de zich normaal ontwikkelende kinderen, bleken de kinderen met ADHD een betere prestatie te leveren op werkgeheugentaken wanneer ze tijdens het uitvoeren van een taak beweeglijker waren.
Kinderen met ADHD zouden op school meer de ruimte moeten krijgen om tijdens het werk te bewegen, concluderen de onderzoekers. Daarbij denken ze bijvoorbeeld aan het gebruik van hometrainers tijdens de les. Mark Rapport: 'Onze boodschap is niet: laat ze maar rondrennen door het lokaal, maar je moet hun beweeglijkheid faciliteren zodat ze alert kunnen blijven tijdens cognitieve taken.' Dit heeft belangrijke implicaties voor de huidige behandelingen, die er vooral op gericht zijn om beweeglijkheid te verminderen.
Klik hier voor het volledige artikel.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven