Dat valt op te maken uit een onderzoek naar het vve-beleid in Zoetermeer, uitgevoerd in opdracht van die gemeente. Het onderzoek heeft betrekking op zogeheten incidentele doelgroepleerlingen binnen het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid, dat zijn 1.25- en 1.90-leerlingen op basisscholen waar de overgrote meerderheid van de leerlingen geen achterstand heeft. De gemeente Zoetermeer vroeg zich af of de doelgroepleerlingen op deze lage-concentratiescholen met dezelfde taal- en ontwikkelingsachterstanden kampen als de kinderen op scholen in achterstandswijken. Zoetermeer haalt de doelstelling van vijftig procent bereik van doelgroepleerlingen in de vve al ruim – in oktober 2003 stond de teller op 67 procent – maar tevreden is de gemeente nog niet, vandaar. Uit het onderzoek – waarbij gebruik is gemaakt van gegevens uit het Prima-cohortonderzoek – komt onder meer naar voren dat de doelgroepleerlingen op lage-concentratiescholen vooral au- tochtone kinderen zijn en slechts zelden allochtonen. De incidentele doelgroepleerlingen blijken zich gunstiger te ontwikkelen in de onderbouw dan doelgroepleerlingen op concentratiescholen. Dat komt doordat ze gunstiger achtergrondkenmerken hebben, en mogelijk ook omdat ze op een school zitten met veel kansrijke leerlingen. Ze hebben ook vaker een peuterspeelzaal bezocht. Vergeleken met doelgroepleerlingen op concentratiescholen verkeren ze dus minder in een achterstandspositie. Dat maakt het gerechtvaardigd om vve-beleid vooral in te zetten op scholen met veel doelgroepleerlingen. Daar zitten de kinderen die extra stimulans het hardst nodig hebben. Voor de incidentele doelgroepleerlingen zou het wel goed zijn activiteiten te stimuleren op het culturele vlak. De verlengde schooldag biedt hiervoor goede mogelijkheden.
G. Ledoux, I. van der Veen en A. Veen, Incidentele doelgroepleerlingen in Zoetermeer. Analyse en advies voor VVE-beleid. Amsterdam, SCO-Kohnstamm Instituut, 2003.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven