In het onderzoek kregen 65 studenten een paar TED-talks te zien waar ze aantekeningen bij moesten maken. De helft van hen kreeg daar een laptop bij, de andere helft een notitieblok. Een halfuur na de lezingen lieten de onderzoekers hun proefpersonen een aantal vragen beantwoorden. Met die vragen werd niet alleen de feitelijke kennis, maar ook het inzicht van de studenten getest. Op de feitenvragen scoorden beide groepen even goed, maar als het om inzicht ging deden de studenten met een laptop het beduidend slechter dan zij die notities hadden gemaakt op papier.
Hoe kan dat? De studenten die een laptop gebruikten bleken een stuk meer letterlijke aantekeningen te hebben gemaakt dan degenen die met de hand schreven. Zo'n 12-15 procent van de notities van de laptopgebruikers kwam bijna precies overeen met wat er in de lezingen gezegd was. Mensen typen over het algemeen sneller dan dat ze schrijven, en kunnen op een laptop dus meer aantekeningen maken dan met de hand. Het lijkt erop dat ze daardoor eerder geneigd zijn letterlijk over te nemen van wat er gezegd wordt, in plaats van de informatie echt te verwerken. De onderzoekers vermoeden dat de studenten die papieren notities maken de informatie beter verwerken, juist omdat ze door tijdsdruk genoodzaakt zijn deze te selecteren, samen te vatten of schematisch weer te geven.
Een week na het eerste experiment lieten de onderzoekers hun proefpersonen nogmaals hun aantekeningen bestuderen en vragen beantwoorden over de lezingen. Ook toren bleek dat degenen met de meest letterlijke aantekeningen het slechtst scoorden op inzichtvragen.
Een samenvatting van het artikel is hier te vinden.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven