Interview

4 vragen aan...

Tekst Marcel Koning en Paulien de Jong
Gepubliceerd op 06-09-2016 Gewijzigd op 09-01-2020
Beeld Sean Covey
Sean Covey, vicepresident van FranklinCovey en leider van The Leader in Me.

1. U staat met een leraar in de lift en hij vraagt u in 5 zinnen The Leader in Me uit te leggen.
'The Leader in Me is een buitengewoon schoolontwikkelingsproces. Ik noem het een operating system on your desk. Een manier waarop je je school, je klas en je lessen stuurt, maar ook een wijze waarop kinderen in staat zijn zichzelf te sturen. Niet elke dinsdag om 13.00 uur, of tijdens een project- of themaweek, maar altijd. Dag in dag uit. Onderdeel van The Leader in Me zijn de 7 gewoonten die je als school één taal geven.'

Sean Covey2. Wat maakt uw gedachtengoed universeel toepasbaar?
'Elke school, primair of voortgezet, muziek-, science of religieus - kan werken volgens The Leader in Me. Waarom? Omdat je niet tornt aan het curriculum. Wat je wel doet is de school, de leraar en leerling gemeenschappelijke taal (de 7 gewoonten) en tools (talkingsticks, leadershipdays) geven. Hoe je dat integreert? Tijdens een leesles vraag je de leerling bijvoorbeeld: "Welke van de 7 gewoonten zie je in de hoofdpersoon terug?" Je geeft iedereen een leiderschapsrol, iets waar hij goed in is. Zo weet Dean dat hij de rekenboeken moet ophalen. En Mika staat op als het lunchtijd is. Hij deelt de melkbekers uit, want hij is melkleider. Gedurende het jaar zijn er leadershipevents waarbij kinderen de schoolactiviteiten presenteren aan hun ouders. De leerlingen doen alle talkings. De leraar laat ze floreren, laat ze leiders zijn. Dat kun je ieder kind leren.'

3. Jongeren leven in een ingewikkelde wereld, To be a leader voelt zo streberig. Hebben ze niet veel meer baat bij rust, reinheid en regelmaat?
'Streberig is het verkeerde woord. "The Leader" betekent niet dat je de beste of altijd nummer 1 moet zijn. Leider staat voor het leiden/regisseren van je eigen leven. Elk kind heeft gaven, is meer dan een score. De score die hij haalt in testen is misschien maar 5 procent van het 360 graden spectrum van de intelligentie. Natuurlijk moeten we leren lezen, schrijven en rekenen, maar net zo belangrijk is het leren van 21st century skills, die je allemaal ziet terugkomen in de 7 gewoonten: een doel voor ogen, (samen) problemen oplossen, verantwoordelijkheid nemen, prioriteiten stellen.'

4. Wat kunnen de 7 gewoonten voor het passend onderwijs betekenen?
'Veel. The leader in Me begint met een mindset. Ook kinderen met adhd, autisme en leerproblemen, hebben talenten, greatness inside. Door met die gedachte naar kinderen te kijken, kun je heel veel bereiken. We vinden altijd wel een rol waarin ze kunnen excelleren. Een verademing voor ouders die vaak moeten horen dat hun kind anders is, dingen niet kan.'

Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special The Leader in Me, die tot stand is gekomen in opdracht en met financiële bijdrage van CPS.

 

Verder lezen

1 The Leader in Me

Click here to revoke the Cookie consent