Op mijn vorige column ‘Sterven kennistoetsen uit’ kwamen nog al wat reacties. Niet hier in Didactief, maar online op LinkedIn, zoals vaker gebeurt. Sociale media gaan aan de haal met discussies in traditionele media.
De eerste schooljaren zijn cruciaal om te leren lezen en rekenen. Wanneer aanpassingsproblemen dan niet tijdig worden onderkend, kunnen ze in de hogere groepen een hardnekkig probleem vormen.
De Transformatieve School richt zich op het versterken van het geloof van álle leerlingen in eigen kunnen. Het programma voor onderwijsprofessionals en schoolleiders combineert professionalisering tijdens lesbezoeken met cultuurverandering door collectieve sessies met het team.
De eind september gepresenteerde conceptkerndoelen van SLO voor het basisonderwijs moeten bijdragen aan kansengelijkheid. De conceptkerndoelen Nederlands zijn verdeeld in communicatie, taal en literatuur. Hoe kun je ermee aan de slag in de klas?
Elke maand vertelt een practor hoe je met behulp van onderzoek het onderwijs kunt verbeteren. Deze keer: Marjanne Hagedoorn van Landstede Groep werkt met haar team aan de ontwikkeling van een eigentijdse kijk op de professionalisering van docenten.
Pluim voor juf en meester Leerlingen in het basisonderwijs (bo) en speciaal basisonderwijs (sbo) zijn over het algemeen positief over de helderheid van de rekeninstructie van hun juf of meester.
Jan van de Ven is directeur content bij researchED Nederland. Speciaal voor Didactief geeft hij lees- en luistertips.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven