Betere en vroegere afstemming tussen school en bedrijf verkleint de afstand tot de arbeidsmarkt, zeker voor jongeren die minder goed kunnen leren. We onderschrijven daarom het pleidooi dat werkgeversorganisatie VNO-NCW vorig jaar al deed tijdens de kabinetsformatie.
We zijn beide actief geweest in het speciaal onderwijs. Een groep leerlingen die consequent de aansluiting met de samenleving en de arbeidsmarkt mist. Niet nodig, volgens ons. Samen zetten wij ons binnen het programma Bazen Verbazen in om leerlingen van het speciaal- en praktijkonderwijs kennis te laten maken met werkgevers en zich goed voor te bereiden op de stap naar werk.
Deze leerlingen gaan doorgaans vroeg de arbeidsmarkt op, omdat doorleren voor hun meestal niet weggelegd is. Tegelijkertijd hebben ze vaak geen idee wat werken precies inhoudt of hoe ze nuttig kunnen zijn binnen een bedrijf. De verwachtingen van het leven zijn vaak verre van reëel. Zo vroegen we eens wat ze dachten te gaan verdienen na hun schooltijd. Bedragen als zevenduizend euro per maand werden genoemd.
Aan de andere kant weten bedrijven vaak niet wat werken met leerlingen van het speciaal- en praktijkonderwijs voor hen betekent. Want wat kan je van deze jongeren vragen en hoe kan je iemand zo duurzaam en succesvol mogelijk inzetten binnen je bedrijf?
Grootste probleem is dat bedrijven pas in beeld komen bij het onderwijs als de leerlingen 15 of 16 jaar zijn en stage gaan lopen. Op die leeftijd gaan leerlingen in het praktijkonderwijs en speciaal onderwijs al bijna van school. De stap naar de arbeidsmarkt is dan veel te groot.
Wij zien dat hoe vroeger leerlingen in contact komen met werkgevers, hoe beter ze zich kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt. Dit lijkt een open deur, maar is cruciaal voor deze kwetsbare groep. Dus wij zouden het bedrijfsleven willen vragen: bemoei je alsjeblieft met het onderwijs.. En onderwijs: zet je deuren wijder open dan ze nu staan.
Betrek onze leerlingen vroeger en op een laagdrempelige manier bij de arbeidscultuur en de verschillende mogelijkheden binnen een bedrijf. Laat ze kennismaken met werkzaamheden op hun niveau tijdens een rondleiding. Laat ze ervaren hoe een werkdag eruit ziet. Wees eerlijk over de salarissen op dat niveau. Vraag de leraar om tips en advies en leer vooral de leerlingen kennen.
Op die manier zorgen we er samen voor dat ook deze kinderen de stap naar de arbeidsmarkt veilig en enthousiast kunnen maken. Dat levert de samenleving meer op dan het toonvast zingen van het Wilhelmus.
Thijs Noom, beginnend leraar op OPDC Saenstroom en peer educator bij Bazen Verbazen, en Vivianne Goedhart, voormalig leraar SBO de Evenaar en projectleider Bazen Verbazen.
Deze column is eerder in licht gewijzigde vorm verschenen in Van 12 tot 18 en op de website van VNO-NCW.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven