Dat laatste is precies wat Lodewijk Asscher vier jaar geleden deed. Hij startte samen met schoolbesturen, wetenschappers èn leraren de Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs. Een ambitieus programma, met als doel om al onze basisscholen te verbeteren.
Dat is gelukt. Momenteel zijn er nog maar vier zwakke scholen in Amsterdam. In stadsdeel Zuidoost kreeg onlangs de laatste zwakke school het predicaat 'voldoende'. Een fantastisch resultaat, waar ik trots op ben en waar we door mee gaan. We willen dat er in Amsterdam geen zwakke scholen meer zijn.
Betekent dit dat het onderwijs straks 'af' is? Zeker niet. Ik wil dat alle Amsterdamse kinderen op hun eerste dag op de basisschool klaar voor de start zijn. Te vaak zitten kinderen met een taalachterstand in de kleuterklas. Die achterstand maken ze later nog maar heel moeilijk goed. Zo krijgen kinderen niet de kansen die ze verdienen.
Daarom wil ik dat alle Amsterdamse kinderen straks vanaf 2,5 jaar naar de peuterschool gaan. Daar leren ze spelenderwijs Nederlands met èn van elkaar. In een fijne omgeving met goed opgeleide vakkrachten. Zo bezorg je kinderen een vliegende start.
Ik zie het bovendien als mijn missie om onze leerlingen als ze na de basisschaal naar de middelbare school en het vervolgonderwijs gaan, bij de les te houden. Te veel jongeren vielen de afgelopen jaren uit. Dat wil ik niet. Ik wil niet wegkijken als jongeren afglijden. Want een jongere die een diploma haalt, heeft daarmee een betere toekomst binnen handbereik.
Om die uitval te verminderen haalt Amsterdam alles uit de kast. We zoeken jongeren die spijbelen thuis op, maken afspraken met scholen, en ik ben zelfs begonnen met een experiment met spijbelboetes. Voor elk gespijbeld uur betaal je een tientje. Deze aanpak werkt. Het afgelopen jaar daalde het voortijdig schoolverlaten met ruim dertig procent. Dat geeft alleen maar motivatie om hiermee te door gaan.
Zorgen dat kinderen klaar voor de start zijn, niet uitvallen en het beste onderwijs krijgen. Dat is onze opdracht. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen en daar moet je nooit mee ophouden. Zo bieden we al onze Amsterdamse kinderen kansen om hun talenten te benutten en hun dromen waar te maken.
Pieter Hilhorst is onderwijswethouder in Amsterdam.
Dit artikel is verschenen in de rubriek 'Rondom het Binnenhof' van Didactief, maart 2014.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven