Stichting Lezen heeft 2013 uitgeroepen tot het Jaar van het Voorlezen. 'Wij gaan voorlezen' is het motto. En het liefst niet alleen op de basisschool, maar overal en regelmatig. Dus ook voorlezen aan vmbo'ers, aan pubers. Is dat niet wat vreemd?
In het vmbo en het praktijkonderwijs lezen leerlingen zelf doorgaans weinig. Veel leerlingen vinden lezen vaak maar saai. Dat is jammer, veel lezen heeft namelijk een positief effect op de persoonlijke en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Wanneer leerlingen wel lezen, kiezen zij vaak voor boeken die ze al kennen: boeken uit een bepaalde reeks of van een bepaalde schrijver. Docenten kunnen dit patroon doorbreken door (fragmenten) uit andere boeken voor te lezen, laat kinderen maar kennis maken met andere schrijvers en onderwerpen. Wie een spannend en interessant boek kiest van een iets hoger niveau dan de leerlingen gewend zijn, is goed bezig. Zo motiveer je kinderen om zelf verder te willen lezen. Haal leerlingen maar uit hun comfortzone: stimuleer ze door voor te lezen een volgende stap te maken in hun lees- en taalontwikkeling.
Voorlezen draagt niet alleen bij aan de lees- en taalontwikkeling van leerlingen. Uit onderzoeken (Interactief voorlezen op het vmbo en het praktijkonderwijs , Wie leest, heeft de wereld binnen handbereik) blijkt dat (interactief) voorlezen ervoor zorgt dat leerlingen meer plezier krijgen in lezen. Deze aanpak, gebaseerd op het werk van Aidan Chambers is eigenlijk hetzelfde als wat juf vroeger in de kring deed: verhalen voorlezen met 'prikkelende vragen' voor, tijdens en na het lezen. Vragen die leerlingen aan het denken zetten, die hen helpen het verhaal (beter) te begrijpen en die een gesprek op gang brengen. Dat is niet kinderachtig, leerlingen willen niets liever.
Toch kan voorlezen in het vmbo nog beter en vaker. Om het u zo makkelijk mogelijk te maken zijn er veel boekentips te vinden op het wereldwijde web. Maar het belangrijkste is dat u gaat voorlezen: dan zullen uw vmbo'ers straks ademloos luisteren!
Handige websites met boekentips: www.lezenvoordelijst.nl, www.leesplein.nl, www.jongejury.nl en www.boekenzoeker.org.
Marlies Huisman is masterstudente Neerlandistiek aan de Rijksuniversiteit in Groningen en loopt stage bij Didactief.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven