Lang niet iedereen bleek het met Scheerens eens te zijn. Zo bracht Marc Vermeulen van de Universiteit Tilburg het interessante punt naar voren dat onze PISA-scores eigenlijk zouden moeten stijgen, omdat de Nederlandse bevolking steeds hoger is opgeleid. Het feit dat er juist een licht dalende trend te zien is, geeft dus wel degelijk reden tot zorg, aldus Vermeulen. Verder werd er opvallend veel gesproken over het debat zelf. Jeroen Dijsselbloem (PvdA) benadrukte terecht dat we eerst moeten bepalen wat we van het onderwijs verwachten, voordat we een zinvolle discussie kunnen voeren over de kwaliteit ervan.
Gelukkig was het niet allemaal zware kost. Een paar dames van een onderwijs-adviesbureau kwamen plotseling met een lijn bontgekleurde vlaggetjes op de proppen, ‘om een feestje te vieren’. Ze nodigden alle aanwezigen uit om een vlaggetje te kiezen en daar iets positiefs op te schrijven. ‘Waar word je blij van in het onderwijs op dit moment?’
Na afloop van het debat werd de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek uitgereikt. Onze redacteuren Bea Ros en Monique Marreveld waren genomineerd voor hun productie Uitwedstrijd over Marokkaans-Nederlandse jongeren in het onderwijs. Helaas, uiteindelijk ging de prijs niet naar Didactief, maar naar twee journalisten van De Volkskrant die een reeks artikelen schreven over de misstanden aan Hogeschool Inholland.
Al met al leverde de combinatie van prijsuitreiking en debat een interessante middag op, die voor nieuwe inzichten zorgde in de discussie over de doelstellingen en kwaliteit van ons onderwijs. Maar die blijdschapsvlaggetjes? Die werden lang niet allemaal volgeschreven. Zouden we ons dan misschien toch een beetje zorgen moeten gaan maken?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven