Nederlands is het spannendste vak

Tekst Caroline Wisse-Weldam
Gepubliceerd op 26-01-2016
Caroline Wisse-Weldam - Bewust en vol passie geef ik les op het vmbo, op een stadse school waar de problemen van thuis en uit de wijk in de les belanden. Mijn leerlingen zijn veelal niet gemotiveerd, er spelen immers voor hen veel belangrijkere zaken. Daarom zet ik hun belevingswereld centraal en hang ik de les-, taal-, kern- en einddoelen daaraan op. Vind je dat er niets gedaan wordt aan een probleem? Schrijf een brief! Weet je je geen raad? Ga brainstormen! Lig je met jezelf overhoop? Lees een boek! De huidige praktijk biedt voor de leerling niet genoeg aanknopingspunten om dit vak te verbinden met hun eigen leven en te begrijpen waar het over gaat.


Het klaslokaal is groter dan de vier muren waarbinnen wij lesgeven. Laat de leerlingen zelf met vragen komen, buit hun natuurlijke aanwezige nieuwsgierigheid uit. Lees geen fragmenten, maar boeken. Stel geen theoretische vragen, maar vraag naar hun ervaring. Laat de leerlingen lees-, schrijf- en spreekkilometers maken. Leer ze doelen te stellen, te evalueren, te reflecteren op het eigen leerproces. Als leerlingen hun eigen wereld de klas in mogen halen, dan blijkt die wereld een en al Nederlands te zijn.
Online geletterdheid, films, beeld, internet, actualiteit, spanning in fictie en literatuur, competitie en serious gaming, je mening vormen over actuele onderwerpen, wat is waar en wat is niet waar, samenwerken en onderzoeken, leren omgaan met social media. Leerlingen willen heel graag de wereld om hen heen ontdekken. Vooral als ze dat mogen doen op hun eigen manier, met eigen onderwerpen. Ze lezen dolgraag spannende verhalen, willen leren als ze daarmee ontdekken dat ze beter worden in taal. Kijk verder dan de kaders. Elke oplossing is er een. En dan stomen we leerlingen klaar voor hun vervolgopleiding, voor de wereld. Het leven zelf is de mooiste leerschool. En de leerlingen? Die genieten van het eigenaarschap. Ze geven zichzelf huiswerk op, meer dan ik zou doen. Volgens mij breng ik het Manifest over het schoolvak Nederlands al in de praktijk. En met mij diverse anderen. Er is hier niet alleen een taak weggelegd voor docenten, maar juist ook voor methodemakers. Hoe fijn is het dan om mee te mogen werken aan PLOT26, een methode die het Manifest al draagt.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent