Docenten aan de Marnix Academie in Utrecht hebben met studenten een Toolkit ontwikkeld, die handvatten biedt hoe te reageren in situaties die om veerkracht vragen en ook ‘tips & tricks’ om iemand anders te ondersteunen. Onderzoek laat zien dat het helpend is om elkaar te ondersteunen (Buijs & de Lange, 2023).
De thema’s van de tools zijn bepaald aan de hand van de vier dimensies van veerkracht van leerkrachten (Mansfield et al., 2016), waarna studenten de meest relevante uitdagingen selecteerden. Bijvoorbeeld:
Professionele dimensie: omgaan met probleemgedrag van leerlingen en omgaan met ouders.
Emotionele dimensie: loslaten van negatieve gedachten (twijfels) en jezelf fouten toestaan.
Motivationele dimensie: omgaan met stress en prioriteiten stellen/focussen.
Sociale dimensie: grenzen stellen en feedback geven/ontvangen.
Uiteindelijk zijn 21 tools ontstaan die instructies voor de gebruiker bieden en ‘tips & tricks’ voor het ondersteunen van de gebruiker. Bovendien zijn via een QR-code extra materialen toegevoegd, zoals extra oefeningen, informatie, korte video's of podcasts.
De Leerkracht Veerkracht Toolkit en de bijbehorende praatplaat kun je gratis downloaden van: https://www.marnixacademie.nl/lectoraat-samen-opleiden-professionaliseren/veerkracht
Meer informatie: Gerbert Sipman ([email protected]) en Miranda Timmermans.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven