Onderzoek

Zingend het verleden in

Tekst Iris Dijkstra
Gepubliceerd op 31-10-2011 Gewijzigd op 24-02-2017
Annie MG Schmidt, Napoleon en Srebrenica. Verplichte kost in de canon van de Nederlandse geschiedenis. Kinderen zingen erover, uit volle borst.

Wie denkt dat kinderen de geschiedeniscanon saai vinden, heeft het mis: over dertig van de vijftig onderwerpen zijn liedjes gemaakt. En die worden op de Nieuwe Baarnse School uit volle borst gezongen. Initiatiefnemer, componist én muziekleraar Majel Lustenhouwer: ‘Het mes snijdt aan twee kanten. Kinderen maken op een speelse manier kennis met de canon en steken door de liedjes natuurlijk een hoop op over geschiedenis. Maar dat is niet het enige: kinderen vinden de liedjes hartstikke leuk. Dat stimuleert het zingen. En dat kan ik als muziekdocent alleen maar toejuichen.’

Volgens Lustenhouwer onthoud je dingen ook beter als je erover zingt. ‘Het is veel moeilijker om gewone lappen tekst uit je hoofd te leren. Als je een liedje leert, en je hoort over tien jaar de eerste paar regels weer, dan komt de tekst vanzelf naar boven. Dat heb je niet als je gewoon een boek leest.’ Hij schreef zelf de muziek, tekstschrijvers namen de woorden voor hun rekening. Voor de zekerheid liet Lustenhouwer wel de liedjes nog even checken door een paar historici. ‘Zo kan iedereen er van op aan dat de kinderen geen verkeerde dingen leren.’

De geschiedenisliedjes zijn bedoeld voor leerlingen uit de bovenbouw, maar ook het voortgezet onderwijs heeft al belangstelling getoond. En van het een komt het ander, want intussen heeft Lustenhouwer ook al het verzoek gekregen om aardrijkskundeliedjes te maken. ‘Ik begrijp het wel, liedjes zijn gewoon een leuke manier om kennis over te dragen. Maar ik richt me voorlopig nog even op de geschiedeniscanon. Er moeten tenslotte nog twintig onderwerpen op muziek worden gezet.’

http://www.canonliedjes.nl

Click here to revoke the Cookie consent