Nieuws

Wat is Singapore-rekenen?

Tekst Barneveld
Gepubliceerd op 05-02-2013 Gewijzigd op 24-03-2017
We weten het al jaren: de rekenwondertjes zitten in het Verre Oosten. Ook al scoren Nederlandse leerlingen in internationale onderzoeken als TIMSS op rekenen hoger dan gemiddeld, ze leggen het af tegen kinderen uit Hong Kong, Taiwan en vooral Singapore.
 

En dat niet alleen: Singaporese kinderen hebben ook nog meer plezier in rekenen dan hun leeftijdgenoten in andere landen, blijkt uit onderzoek.

Inmiddels wordt het veelgeprezen Singapore-rekenen langzaamaan ook in Nederland ingevoerd. Vorige week publiceerde het Kohnstamm Instituut een onderzoek naar de leeropbrengsten van die methode in het Nederlandse onderwijs. Belangrijkste conclusie? De aanpak werkt ook hier. Nederlandse kinderen die volgens de Singapore-methode leren rekenen, laten hogere leeropbrengsten zien dan hun leeftijdgenoten. Hoe komt dat? En wat houdt die aanpak nou eigenlijk in?

Het gaat vooral om het stap voor stap aanleren van abstractievermogen, vertelde de Singaporese rekenexpert Yep Ban Har laatst tijdens een lezing. Veel leerkrachten in Singapore volgen de benadering Concrete-Pictorial-Abstract (CPA), die leerlingen steeds met iets abstractere materialen laat werken. Eerst geef je ze iets tastbaars om mee te rekenen: knopen, een taart, of wat dan ook. Daarna ga je over op plaatjes: niet de taart zelf, maar een afbeelding van een taart. En pas als de leerlingen ook dat onder de knie hebben, laat je ze rekenen met alleen abstracte dingen als getallen en tabellen.

Een ander speerpunt van de Singapore-methode is probleemoplossend onderwijs. In plaats van tijdens de rekenles verschillende onderwerpen kort te behandelen, gebruiken leerkrachten in Singapore vaak grote vraagstukken, waar leerlingen de hele les mee bezig zijn. Daardoor kunnen ze dieper op een onderwerp ingaan en blijft de stof beter hangen. Kinderen werken vaak samen in groepjes. Degenen die wat sneller zijn dan de anderen krijgen verdiepingsstof, maar ze krijgen ook regelmatig de opdracht de stof aan hun klasgenoten uit te leggen. ‘Dat is goed voor excellente leerlingen’, zegt Yep Ban Har. ‘Op die manier leren ze dat het leren overbrengen van ideeën minstens zo belangrijk is als het leren maken van sommen.’

Je hoort het steeds doorklinken in de woorden van de Singaporese rekenexpert: leren rekenen is vooral een middel, geen doel op zich. Yep Ban Har: ‘Technologie wordt steeds belangrijker, machines hebben veel van ons overgenomen. Als je alleen dingen kunt die een computer ook kan, heb je een probleem. Het gaat juist om die dingen waarin apparaten niet kunnen tippen aan het menselijk brein: visualiseren, communiceren, abstraheren, ideeën omzetten in woorden. Rekenen is een goede manier om dat soort eigenschappen te ontwikkelen.’ Dat ze vooral in Singapore hameren op het ontwikkelen van zulke vaardigheden, is geen toeval. In het land zijn veel multinationals gevestigd, die een grote behoefte hebben aan snelle denkers en creatievelingen. Goed rekenonderwijs is daarom van groot belang. Yep Ban Har: ‘Wij hebben we nauwelijks land en grondstoffen, wij moeten het van denkkracht hebben.’

Meer weten? Klik hier om de presentaties van Yep Ban Har over de Singapore-aanpak te downloaden.

 

Click here to revoke the Cookie consent