Duizend basisscholen geven vroeg vreemdetalenonderwijs vanaf groep 1. Komend schooljaar start een pilot met 12 basisscholen die 30 tot 50% van hun programma in het Engels gaan geven. Spannend, vindt Rick de Graaff, hoogleraar tweetalig onderwijs in Utrecht: 'De gemiddelde taalvaardigheid van leerkrachten in het basisonderwijs en ook de ruimte die Engels krijgt op de meeste pabo's zijn een hobbel. Ik zou het zeer onverstandig vinden als we nu al op grote schaal tto zouden invoeren in het basisonderwijs. Het is daarom heel goed om eerst te onderzoeken wat er nu gebeurt bij de scholen die er bewust voor kiezen. Wat zijn de resultaten, waar lopen ze tegenaan. Daar is eerst een belangrijke ontwikkelslag voor nodig onder leerkrachten.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen van bijvoorbeeld 8-10 jaar sneller leren dan kinderen van 4 jaar, maar dat geldt ook voor veel andere vakken. En je zegt ook niet: we beginnen dan maar pas met lezen en schrijven op die leeftijd.
Op zich hebben jonge kinderen een specifieke taalgevoeligheid, die komt in ieder geval tot zijn recht wanneer je een tweede taal leert op intensieve manier in een omgeving waar je woont. Maar wanneer het gaat om een uurtje Engels in de week op school, is dat eigenlijk niet doorslaggevend. Wat niet wil zeggen dat je niet met jonge kinderen met leren van taal veel kunt doen en veel kunt bereiken. Het is belangrijk dat de experimentenwet opengesteld is voor deze scholenpilots.'
Lees het complete interview met Rick de Graaff over tto in het januari-februarinummer van Didactief.
Meer weten over vvto? Op 19 maart organiseert het Europees Platform de scholenconferentie 'Early English, a new horizon'.
21 januari 2014
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven