Onderzoek

Te weinig Engels in tweetalig onderwijs

Tekst Astrid van de Wijdeberg
Gepubliceerd op 04-09-2012 Gewijzigd op 08-02-2018
Beeld Frits Dijcks
Vakdocenten in het tweetalig onderwijs laten een kans liggen om de Engelse taalontwikkeling van leerlingen op een hoger plan te brengen. Ze kunnen leren van hun taalcollega.

Scholen voor voortgezet onderwijs profileren zich graag met tweetalig onderwijs (TTO). Maar hoe gebruiken vakdocenten het Engels precies in hun lessen? Dat heeft Jenny Schuitemaker-King onderzocht in haar promotieonderzoek, onderdeel van een langer lopend Gronings onderzoek naar de effectiviteit van Engels op TTO-scholen. 

Leerlingen krijgen op een TTO-school de helft van de vakken in het Engels. Daarnaast krijgen ze naast het vak Engels vaak nog extra ondersteunende lessen Engels (English support lessons). De promovenda vergeleek de lessen van vakdocenten met lessen van hun collega’s van de extra taallessen en met de lessen van docenten Engels op een reguliere middelbare school. Vakdocent en de reguliere docent Engels blijken meer te switchen van Engels naar Nederlands, ze stellen meer gesloten vragen en vragen minder door. ‘Vooral de vakdocent is natuurlijk voornamelijk bezig met de stof van zijn les. De docent Engels moet veel aandacht aan grammatica en woordenschat besteden. Beiden zijn zich er minder dan de extra taaldocent van bewust hoe hun eigen taalgebruik het taalniveau van de leerlingen kan verhogen’, vertelt Schuitemaker-King. De extra taaldocent zet juist bewust didactische strategieën in. Ze switchen minder naar het Nederlands, variëren hun taalgebruik meer om beter begrepen te worden en geven meer corrigerende feedback, bijvoorbeeld door een grammaticale fout correct te herhalen. Bovendien stellen ze vragen waardoor ze leerlingen stimuleren om na te denken over hun antwoord in plaats van dat ze bij een fout antwoord een andere leerling de beurt geven. 

Dat zouden andere leraren ook moeten doen, vindt Schuitemaker-King. ‘Want alleen blootstelling aan een vreemde taal is niet genoeg. Naast het bezig zijn met de eigen lesstof zijn er diverse kansen om de Engelse taal te verbeteren. Docenten kunnen die kansen  beter benutten.’ 

J. Schuitemaker-King, Teachers’ strategies in providing opportunities for second language development. Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen, 2012.

Dit artikel verscheen in de rubriek 'Onderzoek Kort' in Didactief, september 2012.

Click here to revoke the Cookie consent