De twee toetsen zijn niet helemaal verschillend: ongeveer een kwart van de vragen overlapt. Daardoor geven beide versies van de toets scores op dezelfde schaal (tussen 501 en 550).
Twee niveaus van een toets die juist het niveau van leerlingen bepaalt, is dat niet overbodig? Nee, zeggen ze bij het Cito: voor de zwakkere leerlingen is de traditionele toets demotiverend, omdat die boven hun niveau ligt. Dat maakt hen zenuwachtig en onzeker, waardoor ze misschien wel een lagere score halen dan ze zouden kunnen. De makkelijkere toets moet dat probleem oplossen.
Zou er niet ook iets anders meespelen? Veel scholen laten nu hun zwakste leerlingen de eindtoets niet maken, omdat ze bang zijn dat deze anders de gemiddelde score van de school naar beneden halen. Met de invoering van de makkelijkere toets kunnen scholen zich er niet langer achter verschuilen dat de eindtoets nou eenmaal te moeilijk is voor deze leerlingen. Toch was dit volgens een woordvoerder van het Cito niet een van de redenen om de makkelijkere toets in te voeren.
Dit artikel verscheen in Didactief, november 2012.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven