Drie themateams
2. Buitenschoolse kennisbronnen: (3 basisscholen) 3. Hoge leerkrachtverwachtingen: (3 basisscholen) Bij Taal en Hoge leerkrachtverwachtingen werden de resultaten van de deelnemende leerlingen vergeleken met leerlingen die niet deelnamen aan de aanpakken (controlegroepen). |
In de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) gingen drie themateams afgelopen jaar aan de slag: leerkrachten brachten hun vragen en praktijksituaties in, waarna de onderzoekers theoretische input leverden en meehielpen aanpakken te ontwikkelen, die de leerkrachten vervolgens uitprobeerden. Ouders van leerlingen in groep 3 van vier basisscholen kregen bijvoorbeeld belangrijke themawoorden uit de taal- en rekenmethode in hun voorkeurstaal mee naar huis, met door de school bijgevoegde illustraties. Leerkrachten wisten dat veel leerlingen nog geen conceptbegrip van deze woorden (zoals bestek, aanbellen, plattegrond, tabel, erbij, eraf) hadden, ook niet in hun eigen taal. Extra oefening thuis zou hen daarbij kunnen helpen. Uit eerder onderzoek weten we dat samenwerking met ouders en het benutten van de moedertaal belangrijk is voor het aanleren van een tweede taal (Agirdag en Kambel, 2018; Siraj en Mayo, 2014).
Meertaligheid:
|
Na een half jaar bleek dat deelnemende leerlingen significant meer vooruit gingen in rekenprestaties dan de leerlingen die niet deelnamen. Voor woordenschatontwikkeling, welbevinden, zelfvertrouwen, betrokkenheid en motivatie van leerlingen was geen significante vooruitgang aantoonbaar, maar zagen leerkrachten wel groei.
Leerkracht werd
zich meer bewust
van eigen handelen
Kinderen met andere achtergronden dan de dominante cultuur ervaren vaker een kloof tussen de school en hun leefomgeving, zo weten we uit onderzoek. Een ander themateam ontwikkelde daarom twee aanpakken om de kennis en vaardigheden die leerlingen buiten de school opdoen, zichtbaar te maken en te benutten in de klas. De ene groep leerkrachten bouwde voort op wat zich voordeed tijdens de les, de andere werkte gepland en gestructureerd met buitenschoolse kennisbronnen, gerichte activiteiten en opdrachten (teken bijvoorbeeld een selfie met wat belangrijk voor je is). Uit observaties en vragenlijsten bleek dat de betrokkenheid van de leerlingen het meest groeide tijdens de activiteiten rond buitenschoolse kennisbronnen, maar ook tijdens de reguliere lessen nam de betrokkenheid significant toe.
Buitenschoolse kennisbronnen:
|
De leerkrachten binnen het derde themateam verdiepten zich drie maanden lang in het belang van hoge verwachtingen en hoe je deze een plek geeft in de klas. Ze werden zich hierdoor bewust van hun eigen handelen. Een leerkracht herkende bijvoorbeeld dat zij en collega’s soms feedback gaven vanuit lage verwachtingen: ‘Dat is echt iets wat je van alle leerkrachten wel een keer terug hoort: “Jij bent misschien wat minder in rekenen, maar jij hebt weer hele andere kwaliteiten.” En dat moet je gewoon écht niet doen, want dan denkt zo’n kind: ja, ik ben toch niet goed in rekenen, wat kan ik er nu verder aan doen, het maakt allemaal niet zo veel uit.’ De leerkrachten probeerden strategieën uit in hun klas, zoals werken met flexibele groepjes per les of vak, keuzemogelijkheid voor leerlingen in verwerkingsvormen en feedback meer gericht op het leerproces dan op het eindresultaat (Rubie-Davies, 2014). In de vragenlijsten was geen positief effect van deze aanpakken aantoonbaar (statistisch significant), maar leraren zagen wel dat leerlingen meer zelfvertrouwen kregen.
Hoge leerkrachtverwachtingen:
|
Meer zelfvertrouwen en motivatie bij leerlingen lijkt sowieso een opbrengst van de aanpakken in de WOA. Leerkrachten zijn positief over de samenwerking met onderzoekers en de onderlinge kruisbestuiving. ‘Aan deze werkplaats meedoen voelt als een cadeautje: de toegang tot experts en alle waardevolle input die we krijgen,’ zegt een leerkracht. Een onderzoeker besluit: ‘We hebben nu veel beter inzicht in wat er speelt en wat er in een bepaalde context nodig is en werkt.’
Bron: zelfportret van een leerling als uitwerking van een buitenschoolse-kennisbronnen-opdracht binnen de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam.
Instructie aan de ouders:
Bron plaatjes: |
Met medewerking van Marije van Roekel, Yuki Gassler, Edda Veerman, Haytske Zijlstra en Olmo van der Mast. Het onderzoeksrapport De opbrengsten van de Werkplaats Gelijke kansen verschijnt eind 2022.
Lisa Gaikhorst, Edda Veerman, Haytske Zijlstra en Olmo van der Mast zijn verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, Yuki Gassler aan de Bataviaschool en Marije van Roekel aan obs De Dapper en aan Windesheim Flevoland.
Meer weten?
Wil je ook met de aanpakken uit de werkplaats aan de slag? Of meer informatie over onze werkplaats? Dat kan! Ga dan naar onze website. Of beluister onze podcast Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam.
Literatuur:
Agirdag, O., & Kambel, E. (2018). Meertaligheid en onderwijs. Amsterdam: Boom.
Bronkhorst, L., & Akkerman, S. (2016). At the boundary of school: Continuity and discontinuity in learning across contexts. Educational Research Review, 19, 18–35.
Lee, C. D. (2001). Is October Brown Chinese? A cultural modeling activity system for underachieving students. American Educational Research Journal, 38(1), 97–141.
Moll, L. C., Amanti, C., Neff, D., & Gonzalez, N. (1992). Funds of knowledge for teaching: Using a qualitative approach to connect homes and classrooms. Theory into Practice, 31(2), 132-141.
Rubie-Davies, C. (2014). Becoming a High Expectation Teacher. Raising the Bar. Milton Park: Taylor & Francis.
Siray, I., & May, A. (2014). Social class and educational inequality: the impact of parents and schools. Cambridge: Cambridge University Press.
Vedder, P., Horenczyk, G., Liebkind, K., & Nickmans, G. (2006). Ethno-culturally diverse education settings; problems, challenges and solutions. Educational Research Review, 1(2), 157-168.
Zie voor de verbinding tussen school en de eigen leefomgeving ook Onderwijskennis.nl: onderwijskennis.nl/themas/onderwijskansen-en-de-verbinding-van-binnen-en-buitenschools-leren en onderwijskennis.nl/artikelen/binnen-en-buitenschools-leren-verbinden
Dit artikel verscheen in Didactief, oktober 2022.
1 Buitenschoolse kennis maakt je les rijker
2 Werk maken van gelijke kansen
3 Minder geloof, meer bewijs
4 Rubie-Davies over gelijke kansen
5 Yes you can!
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven