Nieuws

Teacher Expertise

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 20-10-2012
Op donderdag 11 oktober vond het symposium Teacher Expertise plaats. Hoofdspreker was professor Anders Ericsson (Florida State University), bekend om zijn theorie over deliberate practice en expert performance.

Professor Ericsson leidde het symposium in met een presentatie over expertise in het algemeen. ‘Stel dat lesgeven net zoiets was als schaken of pianospelen, hoe werd je dan een expert?’ Volgens hem zijn er bijvoorbeeld 10.000 uren nodig om expertise te kweken. En dan niet zomaar 10.000 uur oefenen door herhaling van dezelfde actie, maar constant een stapje verder gaan. Ericsson benadrukte hoe lastig het kan zijn om dezelfde actie te oefenen: ‘Een arts doet misschien maar één keer per jaar een ingewikkelde hartoperatie.’

Na Ericsson volgden zes sprekers die specifiek ingingen op expertise bij docenten en de verschillende manieren om docentexpertise te meten. Jacobiene Meirink en Monika Louws presenteerden hun onderzoek naar verschillende expertisefases die docenten doorlopen en hoe professionele ontwikkelingsactiviteiten hier rekening mee kunnen houden.

Tijdens de plenaire discussie die volgde, verschilden de meningen over de definitie van docentexpertise. Zo stelde Ericsson dat docentexpertise niet gemeten moet worden bij de docent, maar juist ‘door te kijken hoeveel de leerlingen in een bepaalde tijd hebben geleerd van de docent’. Een ander discussiepunt was de rol van motivatie bij de ontwikkeling van expertise. Veel (leidinggevende) docenten ervaren dat hun collega’s niet de motivatie lijken te hebben hun onderwijspraktijk te verbeteren. Professor Ericsson raadde in eerste instantie aan om meer focus te leggen op de doelen die men wil bereiken (bijvoorbeeld het halen van goede leerresultaten van leerlingen) en van daaruit te werken aan docentmotivatie. ‘Reflectie zonder doelen of feedback is zinloos.’

Waar iedereen het over eens was, is dat waardering en erkenning erg belangrijk zijn voor docenten en dat hier nog een slag te slaan valt in het onderwijs. Onderzoek naar expertise en motivatie zou hierbij een belangrijke rol kunnen vervullen.

Luce Claessens, Marloes Hendrickx, Ada Kool, Anouschka van Leeuwen en Heleen Pennings, allen promovendi binnen de afdeling Educatie, Universiteit Utrecht, organiseerden het symposium over teacher expertise. Zie deze pagina voor de presentaties van de sprekers.

Gepubliceerd op 17 oktober 2012

Click here to revoke the Cookie consent