Onderzoek

Springend leer je beter

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 16-04-2016 Gewijzigd op 19-07-2017
Laat leerlingen bewegen tijdens de taal- en rekenles en ze boeken aanzienlijke leerwinst. Dat blijkt uit het Gronings-Amsterdamse experiment Fit & Vaardig op school.

Mens sana in corpore sano – een gezonde geest in een gezond lichaam. Die oude wijsheid is weer eens kracht bijgezet in een experiment van UMC en Rijksuniversiteit Groningen en de Vrije Universiteit. Twee jaar lang kregen 250 leerlingen uit groep 4 en 5 drie keer per week Fit & Vaardiglessen. Daarin gaven kinderen al bewegend antwoord op spel- en rekenopdrachten. Is de uitkomst van een som bijvoorbeeld vier, dan maken ze vier spreid-sluitoefeningen. Tussen de opdrachten door doen ze een basisbeweging, zoals joggen.

Al dat gespring sorteert effect: over de periode van twee jaar boekten ze vijf maanden extra leerwinst. Bovendien kwam het hun concentratie ten goede en bleef hun BMI, anders dan bij de kinderen uit de controlegroep die iets dikker werden, stabiel.

In een persfilmpje van subsidiegever NRO legt VU-neuropsycholoog Erik Scherder uit hoe dit kan. 'Bewegen is goed voor de ontwikkeling van de executieve functies. Tijdens bewegen moet je veel sensorische informatie verwerken, toevallig dezelfde systemen als waarmee je leert. Hoe meer kinderen bewegen, hoe rijker de verbindingen worden.' Geldt dan ook dat hoe ingewikkelder de beweging is, hoe beter het leereffect? Dat is onderwerp van een vervolgonderzoek.

Voor wie opziet tegen al dat gespring tijdens de taal- en rekenles: ook bewegen buiten die lessen heeft een positief effect op de executieve functies. Reden waarom staatssecretaris Dekker met basisscholen heeft afgesproken dat kinderen minimaal twee uur gym per week krijgen. Rooster die lessen bewust in voor de taal- en rekenles, daarna werken kinderen veel geconcentreerder.

Esther Hartman e.a. (2015), Effecten van fysieke activiteit op cognitie en de hersenen van kinderen in het primair onderwijs. NRO/Hersenstichting, UMC Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en Vrije Universiteit. Bekijk hier het bijbehorende filmpje.

Tekst: Bea Ros

Dit artikel is eerder verschenen in de rubriek Onderzoek Kort van Didactief (januari-februari 2016).

16 april 2016

Click here to revoke the Cookie consent