Onderzoek

Spelend rekenen

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 30-07-2016 Gewijzigd op 14-11-2016
Utrechtse onderzoekers ontwierpen de game ‘Tel je ZOO’, waarmee kleuters spelend getalbegrip onder de knie krijgen.  

Sommige kleuters kunnen al tot tien tellen als ze de school binnenkomen, andere vinden dat in groep 2 nog steeds moeilijk. Maar getalbegrip is wel essentieel voor een goede rekenstart in groep 3. Mapping – het kunnen toekennen van cijfers aan hoeveelheden en vice versa – geldt als bewezen voorspeller van reken-wiskundeprestaties op latere leeftijd.
Het is dus zaak om al in de kleuterklas te weten welke kinderen een achterstand hebben. Omdat het leerkrachten ontbreekt aan tijd om elk kind apart te diagnosticeren hebben Utrechtse onderzoekers een educatief computerspel ontwikkeld, waarin kinderen al spelend met een kikker, aap en olifant hun getalbegrip oefenen. Met, volgens de nieuwste ontwerpinzichten, een juiste balans tussen speelse en intellectuele uitdaging en mogelijkheden tot differentiatie.
Maar werkt het ook? In totaal hebben 275 leerlingen verdeeld over groep 1 en 2 het spel gemiddeld 15 weken gespeeld. Vooral zwakke en middelmatige rekenaars boekten vooruitgang.
Een visualisatietool zou leerkrachten zonder extra testen inzicht moeten geven in het niveau van elke leerling en het gemiddelde niveau per klas. Dit bleek niet helemaal goed uit de verf te komen. Daar werken de onderzoekers nog aan.

F. Kirschner, E.H. Kroesbergen, T. Palm, S.F. te Pas & F.J. van Dijk, ‘It’s all-in the game: Een educatief computerspel voor rekenen bij kleuters’. Universiteit Utrecht/NRO, 2016. 

Dit artikel verscheen in de rubriek Onderzoek Kort in Didactief, juni 2016.

Bronvermelding

1 NRO-pagina van het onderzoek

Click here to revoke the Cookie consent