Onderzoek

Snelkookpan vol technische snufjes

Tekst Jessie van den Broek
Gepubliceerd op 20-06-2012 Gewijzigd op 17-01-2018
Beeld Shutterstock
De nieuwste gadgets in de klas, wat werkt wel en wat niet? Op het Ichthus College in Kampen testten ze het uit in het project Leren van de Toekomst.

Robots, augmented reality, GPS en een 3D-printer: drie weken lang werden twee klassen vmbo-t van het Ichthus College in Kampen ondergedompeld in technologie. Bij het project Leren van de Toekomst gebruikten docenten Nederlands, Engels, wiskunde en nask iedere les nieuwe gadgets en ict-toepassingen, meer dan dertig in totaal. Het doel van dit experiment? Inspireren en uitvinden wat er gebeurt als je kunt werken met alles wat je hartje begeert aan ict: verhoogt dat de kwaliteit van het onderwijs?

Motiverend

Tijdens het project volgden de leerlingen het gewone lesprogramma, maar dan zoveel mogelijk ondersteund met ict-toepassingen. Die mochten de leraren van tevoren kiezen. Zo werd er bijvoorbeeld een anatomieles gegeven met behulp van augmented reality, moesten de leerlingen voor wiskunde een wandeling uitzetten met GPS, kregen ze huiswerkopgaven via sms en oefenden ze Engelse werkwoorden op een Surface Table (een soort iPad op tafelformaat waarop vier leerlingen tegelijk een quiz kunnen doen).

De leerlingen en docenten zijn overwegend positief over de toepassingen. Het gebruik van technologie maakte de lessen een stuk leuker en aantrekkelijker voor de leerlingen. Ook het competitie-element en het samenwerken dat bij sommige toepassingen hoorde, werkten motiverend. Voor de docenten was het experiment een waardevolle ervaring, hoewel ze aangeven dat het na zo’n kort project moeilijk te bepalen is of het gebruik van ict tot betere leerprestaties kan leiden.

Betrokken leerkrachten zeggen ook: het ging allemaal wel erg snel, met zoveel verschillende toepassingen. Daardoor was er vaak te weinig tijd om alle mogelijkheden van een gadget of toepassing te benutten. Met name minder zelfstandige leerlingen hadden er moeite mee; ze konden het niet bijbenen en dreigden controle en structuur kwijt te raken.

In de toekomst zou het goed zijn om meer technologie in te zetten, zeggen de leerkrachten, maar dan wel in combinatie met ‘gewone’, klassikale lessen, structuur en begeleiding. Kortom: het gebruik van ict in het onderwijs lijkt veel mogelijkheden te bieden, als het maar geleidelijk wordt ingevoerd en er genoeg tijd is om de technologie in de vingers te krijgen.

Beter begeleiden
Germien Kamphorst, rector van het Ichthus College: ‘Het waren drie pittige weken, een project met zoveel verschillende toepassingen is heel intensief. En hoe goed je alles ook voorbereidt, er gaat altijd wel wat mis. Als leraar moet je dan inventief en flexibel zijn. Bij de leerkrachten die meededen heeft het drempelverlagend gewerkt; zij gebruiken nu makkelijker ict in hun lessen en motiveren daarmee hun hele team. Voor de leerlingen was het natuurlijk vooral drie weken feest, al die nieuwe technische snufjes. Maar we zagen ook dat ze met sommige ict-toepassingen juist heel geconcentreerd werkten. Zoals met de Surface Table: voor kinderen die snel afgeleid zijn is zo’n toepassing ideaal, want door het spelelement blijven ze veel langer gemotiveerd. Ict geeft leerkrachten dus extra mogelijkheden om verschillende typen leerlingen beter te begeleiden.’

 

Dit artikel verscheen in de special Ict in de praktijk. Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van Kennisnet. 

Verder lezen

1 ICT

Click here to revoke the Cookie consent