In diverse Europese landen kent het voortgezet onderwijs relatief veel oudere docenten en een groot verloop onder startende docenten. Het Europese project 2AgePro wil zowel startende docenten als de kennis van de oudere docenten voor het onderwijs behouden. IVLOS, de lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht, voert het project uit. IVLOS heeft meerder projecten die gebruikmaken van de kracht en de kennis van oudere docenten. Het unieke aan 2AgePro is dat ouderen ook van jongeren leren, vertelt Els Haak van IVLOS. ‘Heel vaak bestaat er een duidelijke cultuur op school. De jongere docenten passen zich daaraan aan. Of er zijn eilandjes waar ze niet tussen komen. Maar van jongeren kunnen ouderen veel leren. Denk bijvoorbeeld alleen al aan ICT-vaardigheden.’ Daarnaast wordt kennis en ervaring van oudere docenten nog weinig systematisch en structureel overgebracht. Haak: ‘55-plussers hebben nog een kleine tien jaar voor de boeg. Door hun kennis goed in te zetten, hou je het werk voor hen aantrekkelijk.’ IVLOS zoekt voor de pilot twaalf docenten, zes junior- en zes senior-docenten. Haak: ‘Het is het meest praktisch als beide op dezelfde school werken. Je kunt dan gemakkelijker bij elkaar in de les kijken, samen lessen ontwikkelen en uitproberen, wederzijds coachen.’ Het traject begint met een persoonlijk intakegesprek en vervolgens enkele trainingsbijeenkomsten. Zowel de junior- als de senior-docenten oefenen daarin hun coachingsvaardigheden en kijken kritisch naar hun eigen opvattingen en gewoonten. Wat er op school gebeurt, kunnen de duo’s zelf invullen, eventueel met hulp van de trainers. Het project loopt tot 1 januari 2011. Daarna wil IVLOS het traject opnemen in het eigen aanbod. Haak hoopt dat 2AgePro ertoe bijdraagt dat de cultuur op school verandert. Dat docenten nog meer oog krijgen voor elkaars kwaliteiten. http://www.nl.2agepro.eu en http://www.uu.nl/ivlos (onder nieuws).
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven