Een tijdlang was het mode, ook in het onderwijs, om personeel binnen een organisatie in categorieën in te delen, op basis van de rollen die zij vervulden: de Bedrijfsman bijvoorbeeld (inderdaad, Meredith Belbin ontwikkelde zijn model als managementtool) als de organisator die ervoor zorgt dat besluiten worden omgezet in concrete werkzaamheden. Of de Plant als de vernieuwer en de verzinner, de creatieve denker, die zich onderscheidt door originaliteit en verbeeldingskracht. Luk Dewulf heeft een nieuwe draai gegeven aan dit gezelschapsspel door de rollen op maat te maken voor het onderwijs, voor leraren en leerlingen, en ze een beetje uit te breiden.
Voor ieder type geeft
hij drie tips om het
talent te stimuleren
In zijn boek Mijn school kiest voor mijn talent, elk kind & elke leraar laten schitteren onderscheidt de Vlaming bijvoorbeeld de bevlogen verteller (die zich verdiept in zijn vak en kennis zo goed mogelijk probeert over te brengen op de leerlingen) en de oplossingskampioen (die bij onverwachte problematische situaties het hoofd koel houdt en de situatie in handen neemt). Of de wereldkenner, die erg betrokken is bij wat er in de buurt en de wereld speelt en zich sterk maakt voor diversiteit en inclusiviteit. Aan afvinklijstjes heeft Dewulf een broertje dood, die zijn de grootste valkuil, schrijft hij. Maar de rollen (die ook nog eens grappig zijn vormgegeven) bieden wel een aardig referentiekader voor goede gesprekken op school. Om die te bevorderen bevat het boek fijne vragen die je elkaar kunt stellen, kijkwijzers (hoe wordt een talent zichtbaar op school?), en toch ook afvinklijstjes (waarin herken je jezelf, teambooster?).
Dewulf die in het dagelijks leven burn-outcoach is, besteedt ook aandacht aan het teamwerk, al komt dat wat minder uit de verf in het boek. Inspirerend is hoe hij het scouten van de talenten van leerlingen beschrijft. Geruststellend: dat hoeft niet altijd in een tijdrovend talentengesprek, één op één. Benoem het talent van een leerling af en toe gewoon in het moment, adviseert Dewulf. Ook hiervoor heeft hij overigens fijne typetjes geformuleerd: de bezige bij, de foutenspeurneus, de sfeervoeler, de kennisspons, de uitblinker-als-ik-dat-wil. Wie voor de klas staat, zal de meeste herkennen. En dan is het best fijn dat Dewulf al heeft nagedacht over hoe je een kind kunt helpen. Voor ieder type geeft hij drie tips om het talent te stimuleren en drie tips als het kind ermee worstelt. Toegegeven, Dewulf doet aan generaliseren, maar ons kon het wel overtuigen.
|
Luk Dewulf, Mijn school kiest voor mijn talent. Elk kind & elke leraar laten schitteren. LannooCampus, 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven