Onderzoek

Samenwerken met wie?

Tekst Peter Zunneberg
Gepubliceerd op 01-11-2010 Gewijzigd op 10-01-2022
Er zijn van die dingen waar je als leerkracht tegenaan loopt en waarvan je nou eindelijk wel eens wilt weten hoe het zit. Bijvoorbeeld wat de beste manier is om tweetallen samen te stellen als je leerlingen in koppeltjes wilt laten leren. We vragen het Eddie Denessen, die als onderwijskundige van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoek deed naar het samenwerken van leerlingen.

‘Bij het formeren van koppeltjes leerlingen is het heel belangrijk dat je weet waarom je leerlingen in tweetallen wilt laten werken. Het doel kan puur cognitief zijn, maar samenwerken kan ook bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. 
‘Als het op cognitief vlak is, leren kinderen veel van het uitleg geven aan elkaar. Ze moeten de stof zelf verwoorden en daardoor begrijpen en onthouden ze die beter. Dat heeft het meeste effect als je leerlingen bij elkaar zet van ongeveer hetzelfde niveau. Kan dat niet of wil je dat niet, dan moet je heel specifieke opdrachten geven. Dan kan een leerling van een lager niveau, die de stof wel bestudeerd heeft, ook uitleg geven aan een leerling van hoger niveau voor wie de stof nieuw is. Je kunt dus ongeacht het niveau beide leerlingen elk een deel van de lesstof te bestuderen geven. Belangrijk is vooral dat het geen eenrichtingsverkeer wordt, want dan profiteert alleen de leerling die uitleg geeft. Je kunt ook leerlingen in tweetallen laten werken om de sfeer in de klas te verbeteren. Dan hoef je minder naar niveau te kijken. Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen die wat buiten de groep vallen, aardiger worden gevonden als klasgenoten met hen moeten samenwerken. Datzelfde effect zie je ook als je de segregatie in de klas wilt aanpakken. Door leerlingen van verschillende etnische achtergrond met elkaar te laten samenwerken, leren zij elkaar beter begrijpen en zullen ze toleranter ten opzichte van elkaar worden.’ 

Click here to revoke the Cookie consent