Onderzoek

Quickscan voor techniek

Tekst Anna van der Want & Perry den Brok
Gepubliceerd op 28-01-2013 Gewijzigd op 13-07-2017
Hoe ver zijn we met het invoeren van onderwijs in techniek en welke stappen kunnen we nog zetten? Onderzoekers ontwikkelden een quickscan waarmee basisscholen snel antwoord op deze vragen krijgen.

Hoe kun je basisscholen helpen bij de invoering van onderwijs in techniek? Op verzoek van VONK, de vereniging voor techniek in het primair onderwijs, en Techniektalent.nu hebben onderzoekers van de Eindhoven School of Education en het Tilburgse onderzoeksinstituut IVA dat uitgezocht. Uit onder meer interviews met techniekcoördinatoren, -coaches, en vakleerkrachten techniek bleek dat scholen vooral behoefte hebben aan een eenvoudig meetinstrument. ‘Scholen willen snel inzicht in de stand van zaken, maar wel met gedegen resultaten en suggesties’, zegt bijvoorbeeld Sandra Gabes, techniekexpert bij Techniek in School.

Daarop ontwikkelden de onderzoekers samen met scholen een quickscan die een directeur, techniekcoördinator en (vak)leerkracht in tien minuten online kunnen invullen. De quickscan is een soort zelftest voor scholen en bestaat uit dertig meerkeuzevragen over vier thema’s: inhoud & vormgeving, faciliteiten, expertise en beleid. Per vraag vult de school in wat de huidige en wat de gewenste situatie is bij een bepaald thema. ‘Het is erg belangrijk dat meer mensen van één school de quickscan invullen, want iedereen heeft een ander beeld van techniek op school’, zegt André Guijs, directeur van basisschool de Klokbeker uit Ermelo.

Met de quickscan krijgt een school per thema een overzicht plus suggesties en tips. Als een school bijvoorbeeld haar expertise in techniek wil verbeteren, dan krijgt ze suggesties voor cursussen en nascholingstrajecten.

Uit alle ingevulde quickscans blijkt dat sommige scholen nog worstelen met het formuleren van een duidelijke langetermijnvisie. Wel sterk op orde is kennis over subsidiemogelijkheden en materialen. 

 

Anna van der Want, Martina van Uum, Perry den Brok, Implementatie van techniek op school: Een Quickscan. Eindhoven, 2012. Te downloaden via www.kortlopendonderzoek.nl

Dit artikel verscheen in Didactief, januari/februari 2013.

Click here to revoke the Cookie consent