Deel één bevat met name oriënterende oefeningen en een theoretisch kader. Deel twee biedt verdiepende oefeningen over je rol als leraar, de werkplek, de lessen en je portfolio.
Leerlingen en collega’s vormen een spiegel waarin je jezelf terug kunt zien. Door te werken met dit boek hebben we ervaren hoe belangrijk zelfreflectie voor een leraar is.
Persoonlijke kenmerken en vaardigheden hebben invloed op het professionele handelen. Om jezelf hiervan bewust te maken, laat het boek je onder meer oefenen met het maken van een persoonlijke sterkte-zwakte-analyse. Wie ben ik, wat wil ik, en bovenal, hoe kijken anderen naar mij? Hoe handel ik als persoon en als professional? Wat zijn mijn kwaliteiten en hoe zet ik deze het beste in?
Ook helpt het boek om je stage zo effectief mogelijk te gebruiken in de ontwikkeling tot professional binnen het onderwijs. Welke dilemma’s kan ik tegenkomen en hoe ga ik hiermee om? Maar ook: hoe maak ik goede afspraken over stagedagen en lesactiviteiten? Door te weten waar je naartoe wilt, is het gemakkelijker om te bepalen wat je tijdens je stage wilt bereiken.
Daarnaast biedt het boek inspiratie voor lessen. Het ondersteunde ons bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van de les. Ook zette het ons aan om kritisch naar onszelf te kijken, niet alleen als docent, maar ook als collega binnen een lerarenteam.
Walter Geerts, Joke van Balen en Wybe Postma, Praktijkboek voor leraren. Uitgeverij Coutinho, 2014. ISBN 9789046903964. € 19,50.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven