Vooral in het basisonderwijs zien leerkrachten de participatie van ouders minder worden. Er zijn ook veel ouders die wel voldoende betrokken zijn, maar sommige ouders doen te weinig of doen de verkeerde dingen, aldus het rapport.
Ook als het gaat om het handhaven van regels zijn leraren kritisch over de rol van ouders. Docenten voelen zich niet altijd door hen gesteund in hun gezag. Zo steunen lang niet alle ouders de leraar als die hun kind straf heeft gegeven: 62% in het po en 54% in het vo.
Op het gebied van contact tussen ouders en school gaat het een stuk beter: in het basis- en voortgezet onderwijs voelt 85% van de ouders zich voldoende tot goed geïnformeerd over de voortgang van hun kind.
De onderzoekers van het SCP ondervroegen ouders, leraren en schoolleiders over de samenwerking tussen ouders en scholen in het po, vo en mbo. Het rapport Samen scholen is hier te downloaden.
24 september 2013
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven