Ruim 1038 vo-docenten beantwoordden 52 vragen en stellingen, zoals ‘Op mijn school worden alle medewerkers gelijk behandeld, ongeacht leeftijd/gender/seksuele geaardheid/ culturele/religieuze/etnische achtergrond, etc.’
Hoe ziet dat ongewenste gedrag er precies uit? Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 39% in de afgelopen twaalf maanden slachtoffer is geweest van verbaal geweld of verbale intimidatie van leerlingen, zoals schelden, beledigen, veroordelen of bekritiseren, of bewust onterecht ergens van beschuldigd worden. Fysiek geweld door leerlingen kwam minder vaak voor: daarmee heeft 6% van de docenten te maken gehad (duwen, schoppen, slaan, of het vernielen van spullen).
Ouders vormen ook een probleem: 24% van de docenten had wel eens ouders voor zijn neus die verbaal geweld of verbale intimidatie gebruikten. Het gaat dan met name om het voortdurend veroordelen of bekritiseren van de docent en hem bewust onterecht beschuldigen.
Verbaal geweld door collega’s komt minder vaak voor: circa 1 op de 8 (13%) van de docenten had daar de afgelopen twaalf maanden last van. 1% van de docenten geeft aan slachtoffer te zijn geweest van fysiek geweld/intimidatie door collega’s, zoals aanranding/ seksuele intimidatie, spugen of stalken.
TeacherTappNLOok op Twitter geven leraren aan wel eens lichamelijk letsel te ondervinden door toedoen van een leerling. Zo zeiden van de 1052 respondenten 2 op de 5 dat een leerling wel eens op een arm of been is gaan staan, kreeg bijna 1 op de 3 als gevolg van leerlinggedrag een blauwe plek, en struikelde ruim 1 op de 4 leraren wel eens door een uitgestoken ledemaat. /WH |
Ondanks deze alarmerende cijfers geven de docenten gemiddeld een 7,9 voor hun sociale veiligheid. Verreweg de meeste docenten (83%) voelen zich wel veilig op school, hoewel dat bij 32% is afgenomen in de afgelopen drie jaar. 9% vindt dat hun gevoel van veiligheid juist is toegenomen. Docenten die zich onveilig voelen, vinden vaak dat de schoolleiding hen niet genoeg steunt.
Docenten blijken vaak nog huiverig om ongewenst gedrag te melden. Een op de drie (32%) meldt ongewenst gedrag van leerlingen niet en een op de vier (24%) trekt niet aan de bel bij intimiderende ouders. Over collega’s beklag doen vormt voor veel docenten ook een hoge drempel. Pakweg de helft (51%) meldt ongewenst gedrag van gelijken niet en twee derde (63%) houdt over leidinggevenden zijn mond dicht.
Docenten die wel melding maakten, vinden dat dit helaas niet altijd leidt tot een goede oplossing. Er is vooral teleurstelling over wat er gedaan is met de meldingen van ongewenst gedrag door collega’s: 61% is hier ontevreden over. Docenten geven bijvoorbeeld aan dat er met hun verhaal niets is gedaan, de schoolleiding aangaf dat hij/zij het zelf moest oplossen, of dat hun boodschap niet serieus is genomen.
Rapportage Sociale veiligheid van docenten vo. DUO Onderwijsonderzoek & Advies (2022).
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven