In het rapport wordt gekeken naar de vernieuwingen die landen hebben doorgevoerd in hun onderwijs in de periode 2003-2011. Daarbij gaat het er niet om of die innovaties ook effect hebben op de leerprestaties van kinderen. Zo staat Indonesië op plaats 2 van de innovatie-ranglijst, terwijl dat land juist laag scoorde in internationale onderzoeken als PISA en TIMSS.
De OECD maakt onderscheid tussen innovaties op het gebied van beleid en organisatie, en vernieuwingen in pedagogisch handelen. In die eerste categorie worden bijvoorbeeld de initiatieven om kinderen in het primair onderwijs aan het lezen te krijgen genoemd als belangrijke innovatie. Ook de toegenomen evaluatie van docenten door externe beoordelaars (zoals de inspectie) en het steeds vaker voorkomen van peer review (waarin docenten elkaars onderwijspraktijk bekijken en beoordelen) kunnen rekenen op goedkeuring van de OECD.
Op het gebied van pedagogisch handelen noemt de OECD vooral vernieuwingen op het gebied van ict: kinderen in het primair onderwijs hebben steeds meer toegang tot computers en internet, en ook bij leesonderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van digitale middelen.
Tekst Jessie van den Broek
Gepubliceerd op 7 augustus 2014
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven