‘Soms zegt een leerling nog Jawohl’, vertelt Grit Scheerder, ‘maar dat corrigeer ik direct. Dat wordt in Duitsland absoluut niet meer gebruikt.’ Scheerder wil haar leerlingen op het d’Oultremont College in Drunen modern Duits leren. ‘Dus besteed ik ook aandacht aan straattaal. Als ik met leerlingen naar Duitsland ga, moeten zij daar hun leeftijdsgenoten kunnen begrijpen. Dat vind ik veel belangrijker dan dat ze het idioom kennen uit vaak verouderde methodes.’ Om dat moderne Duits te laten horen speurt Scheerder wekelijks op internet naar nieuw bruikbaar materiaal. ‘Dat houdt het lesgeven voor mij ook leuk.’ Toen Scheerder vijftien jaar geleden naar Nederland kwam en hier les ging geven, stuitte ze nog geregeld op vooroordelen. ‘Maar dat is inmiddels veranderd. Door mijn manier van lesgeven weet ik leerlingen enthousiast te maken. Daarbij beperk ik me niet alleen tot de taal maar ben ik ook bezig met Landeskunde.’ Veel indruk daarbij maken de verhalen van Scheerder uit haar jeugd in Dresden. Geheimtipp van Scheerder voor het vinden van materiaal is een website van de WDR, www.neuneinhalb.wdr.de. ‘Daar vind je filmpjes over allerlei actuele zaken, van natuurrampen zoals de tsunami in Japan tot sport. Zeker in de onderbouw zijn die filmpjes goed bruikbaar. Door al die verschillende onderwerpen vergroten leerlingen bijna spelenderwijs hun woordenschat.’ Ook maakt Scheerder geregeld gebruik van podcasts en muziek. Dat het aanslaat merkt Scheerder ook aan haar leerlingen, die geregeld zelf met liedjes komen. Doorgaans noteer ik eerst even de titel, want bijvoorbeeld van Rammstein is lang niet elk
nummer geschikt.’
Dit artikel verscheen in Didactief, november 2012.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven