Nieuws

Moraalridders?

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 12-12-2012 Gewijzigd op 26-10-2017
Beeld Shutterstock
Veel leraren in het voortgezet onderwijs weten niet precies hoe ze moeten bijdragen aan de morele vorming van hun leerlingen. Dat concludeert Wouter Sanderse van de Radboud Universiteit Nijmegen in zijn proefschrift.

De meeste docenten beseffen wel dat ze niet alleen maar een vak geven, maar ook een moreel-vormende taak hebben. Toch zijn ze vaak bang om de moraalridder uit te hangen en durven ze hun leerlingen niet met hun eigen normen en waarden op te zadelen. Volgens Sanderse komt dat onder andere doordat goed en kwaad gelden als thema’s waar iedereen zijn eigen mening over heeft. Docenten hebben dus een moreel kompas nodig, zegt de onderzoeker: meer inzicht in wat op dit gebied van hen verwacht mag worden. Wanneer ben je als docent een goed voorbeeld? Wat voor invloed heeft je eigen gedrag op dat van je leerlingen? Over dat soort dingen mag op scholen en lerarenopleidingen wel meer discussie komen, zegt Sanderse.

Dit artikel verscheen in de rubriek 'D to know' in Didactief, december 2012.

Click here to revoke the Cookie consent