Onderzoek

Meer lesuren helpt niet altijd

Tekst Barneveld
Gepubliceerd op 24-06-2013 Gewijzigd op 21-10-2016
Hoewel tijd een basisvoorwaarde is voor leren, leidt meer leertijd niet automatisch tot betere onderwijsprestaties. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Twente in een overzichtsstudie.

 

De onderzoekers bekeken de uitkomsten van een groot aantal internationale onderzoeken naar het verband tussen leertijd en leerprestaties. Ze kwamen tot de conclusie dat het effect van tijd op de prestaties van leerlingen meestal maar klein is. Volgens hoogleraar Jaap Scheerens, coördinator van het onderzoek, gaat het niet zozeer om de hoeveelheid tijd, maar veel meer om de kwaliteit van het onderwijs waarmee je die tijd invult.

De onderzoekers zijn dan ook sceptisch over het idee om bijvoorbeeld meer lestijd in te ruimen voor basisvakken als lezen, schrijven en wiskunde. Scheerens: 'Er zijn maar geringe effecten van uitbreiding van de lestijd te verwachten.'

24 juni 2013

Click here to revoke the Cookie consent