Nieuws

Leraar of onderzoeker?

Tekst Filip Bloem
Gepubliceerd op 15-02-2016 Gewijzigd op 12-09-2017
‘We hebben geen onderzoekers nodig, maar onderzoekende leraren,’ zei PO-raad vicevoorzitter Simone Walvisch op een NRO-congres in november 2015. Heeft ze een punt, of moeten leraren vooral lesgeven?

Simone WalvischSimone Walvisch, vicevoorzitter PO-raad:

‘Het is absoluut niet de bedoeling dat elke leraar een proefschrift gaat schrijven. Wij willen dat er meer leraren komen die beter thuis zijn in de wetenschappelijke wereld. Voor de kwaliteit van het basisonderwijs is het goed als er op elke school in ieder geval één leerkracht werkt die de weg naar bruikbaar onderzoek kent. Dat hoeft zelf geen volbloed onderzoeker te zijn, maar wel iemand met analytische vaardigheden. Die in kaart kan brengen wat wel en wat niet werkt, een vertaalslag naar de eigen onderwijspraktijk kan maken. Wij verwachten veel van de universitaire lerarenopleiding voor het basisonderwijs, die waarschijnlijk in 2017 van start gaat. Het is belangrijk dat lerarenteams divers zijn, met ook hbo- en academisch opgeleide leraren.’

Lidewij van KatwijkLidewij van Katwijk, lerarenopleider bij Stenden Hogeschool in Assen:

‘Ik doe promotieonderzoek naar de rol van praktijkonderzoek in de professionalisering van leraren en zie dat scholen het belang daarvan onderschatten. Stimuleer leraren om samen met collega’s te bekijken hoe ze met behulp van wetenschappelijk onderzoek het eigen onderwijs kunnen verbeteren. Laat Nederlandse leraren, die internationaal gezien veel uren voor de klas staan, daar 10% van hun tijd aan besteden. “Oh, dat is voor je opleiding,” krijgt een stagiair vaak te horen als hij aan zijn onderzoek moet werken. Terwijl scholen zelf baat hebben bij onderzoekende leraren. In de lerarenopleiding is het praktijkonderzoek inmiddels aardig ingebed. Belangrijk, want in een tijd waarin het onderwijs met veel veranderingen geconfronteerd wordt zoals bijvoorbeeld passend onderwijs, is een onderzoekende houding bij leraren van groot belang.’

Cordula RooijenCordula Rooijendijk, directeur van montessorischool De Amstel (Amsterdam):

‘Wetenschap en onderwijs zijn in veel opzichten gescheiden werelden, daar weet ik als gepromoveerd geograaf alles van. Bij ons op school hebben we een onderzoekende houding en stimuleren elkaar daarin ook. Heb je een autistische leerling die niet goed meekomt? Bespreek het met het team, ga samen op zoek naar relevant onderzoek. Of leraren voor zulke taken extra uren moeten krijgen? Klinkt mooi, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. De toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek kan zeker beter. Bijvoorbeeld door een dashboard op de intranetsite van de school, waarmee leerkrachten sneller publicaties kunnen vinden die aansluiten op hun vragen. NWO zou onderzoekers ook meer kunnen aanmoedigen om de vertaalslag naar de praktijk te maken, dat gebeurt nu niet altijd.’

Dit artikel verscheen in Didactief, januari/februari 2016.

Click here to revoke the Cookie consent