Vakmanschap in onderwijs
De leraar: vakmanschap in onderwijs van Uitgeverij Pica is een nieuw boek dat tot stand kwam onder leiding van mijn collega’s Tine Hoof en Pail Kirschner. Het geeft een selectie van belangrijke, wetenschappelijke inzichten die in de dagelijkse onderwijspraktijk het verschil kunnen maken voor de leerling én de leraar, op alle schoolniveaus. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere: effectieve feedback, hoge verwachtingen, de kracht van een goede relatie en hoe je die opbouwt; het belang van kennis en de organisatie daarvan; het effectief en efficiënt inzetten van educatieve technologie; beter benutten van het leerpotentieel; de positieve impact van goede toetsing en nog veel meer.
De Nederlandse, Vlaamse en internationale auteurs van dit boek hebben allemaal hun sporen verdiend in het onderwijs, hetzij als leraar, lerarenopleider of onderzoeker. Omdat we het belangrijk vinden dat alle leraren toegang hebben tot deze informatie, kan het boek gratis gedownload worden via onze website.
Regie in de klas
Een boek dat in de boekenkast van élke schoolleider thuishoort, is Regie in de klas van de Brit Tom Bennett van Uitgeverij Phronese. Het is een praktisch boek over gedrag op school dat de focus verlegt van klassenmanagement naar management van gedrag op schoolniveau. Het uitgangspunt is preventief gedragsbeleid: zoveel mogelijk disruptie en wangedrag in de klas voorkomen door goed gedrag aan te leren en in te oefenen. Mijn collega Gert Verbrugghen heeft de vertaling verzorgd. Hij heeft ook praktijkervaring met deze aanpak en boekte spectaculaire resultaten in zijn eigen school. Ik ken veel scholen die deze aanpak introduceerden en ze zijn het erover eens: ‘it works like magic’.
Rijke taal
Tot slot een boek dat ik ontdekte nadat ik in Engelse scholen zag hoe ze een heel andere - meer succesvolle - aanpak met betrekking tot taalonderwijs hanteerden dan wat wij gewoon zijn: Closing The Vocabulary Gap van Alex Quigley van Uitgeverij Routledge.
De strategie om taalarme leerlingen in contact te brengen met rijke taal is onvoldoende om hun taal te versterken, omdat ze niet genoeg kapstokken hebben om de betekenis van nieuwe woorden uit de context af te leiden. De aanpak komt neer op systematisch onderwijs van kennis van de wereld (aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschappen, kunst), want zodra men technisch voldoende vloeiend kan lezen, hangt begrijpend lezen vooral af van hoeveel kennis je bezit. Die wereldse kennis wordt overgebracht met expliciet woordenschatonderwijs, waarbij ook aan jonge kinderen etymologie en morfologie van woorden expliciet worden aangeleerd, als handvatten om de betekenis van nieuwe woorden zelf te leren decoderen.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven