Onderzoek

Kort & Goed: Opleidingsscholen

Tekst Bea Ros
Gepubliceerd op 12-05-2020 Gewijzigd op 10-09-2020
Elke student van een lerarenopleiding zou het vak in de praktijk moeten leren binnen een opleidingsschool. Wat is er regionaal nodig om dat voor elkaar te krijgen? Dit wilde het Platform Samen Opleiden en Professionaliseren weten.

De bevindingen

Binnen een opleidingsschool leiden lerarenopleiding en vo-scholen samen studenten op. Vier regionale voorbeelden laten zien dat er nu soms veel druk op scholen is: veel stagiairs en minder tijd voor begeleiding door het lerarentekort. Uitbreiding van opleidingsscholen staat dus bij beleidsmakers én bij de scholende praktijk zelf op het verlanglijstje.

Opleidingsscholen vragen vo-scholen in de buurt of een mbo om aan te haken. Te groot moet de club niet worden, want dan zijn alle contacten nauwelijks meer te behappen en komt de eigenheid van afzonderlijke scholen in het gedrang. Om de kwaliteit hoog te houden, doorlopen aspirant-partners soms een toelatingsprotocol. Voor de toekomst willen de opleidingsscholen voorzien in professionalisering van alle leraren (startend en ervaren). Als voorwaarden noemen ze een doelmatige verdeling van geld, kwaliteitsgaranties en samen anticiperen op krapte op de arbeidsmarkt.



Tips voor opleidingsscholen

Bespreek bij uitbreiding expliciet de gezamenlijke ambitie en de eigen ideeën van deelnemende scholen. Een peer review-systeem kan scholen meer verantwoordelijkheid geven, het kan de uitwisseling van kennis bevorderen en komt de kwaliteit ten goede. Maak afspraken hoe je voldoende studenten en leraren kunt aantrekken en behouden, bijvoorbeeld met een regionale vacaturewebsite.

Wouter Schenke e.a., Uitbreiding van samen opleiden en professionaliseren. In gesprek met opleidingsscholen. Kohnstamm Instituut, 2020.

Dit artikel verscheen in
Didactief, mei 2020.

Click here to revoke the Cookie consent