Onderwijs waarbij leerlingen tot een product komen, zoals bij projectonderwijs, komt vrijwel voor bij alle vakken in elke school. Voorkennis, opbrengsten en (samenwerkings)vaardigheden maken het projectonderwijs een complexe bezigheid. Het kunnen momenten zijn waarop je als leraar beslissingen neemt op basis van een onderbuikgevoel. Werken leerlingen wel samen? Moet je alle vragen beantwoorden? Hoe open laat je de opdracht? Wat is goed? Wie bepaalt dat?
In elk hoofdstuk komen inzichten
uit onderzoek voorbij
In Meer leren van projectonderwijs zet Martin Bruggink (voormalig leraar informatica en lerarenopleider in Delft) de verschillende stappen op weg naar een geslaagd project op een rij. Want iedere leraar heeft een intern onderwijskompas dat steeds scherper wordt afgesteld door parktijkervaring én -kennis. Dit soort boeken helpt daar zeker bij. De aanpak van Bruggink is, zoals hij vermeldt, nog niet wetenschappelijk getoetst is, maar inzichten uit onderzoek worden er in elk hoofdstuk bij gehaald.
Het boek is handzaam en overzichtelijk met een duidelijke structuur. Hoewel er voor iedere leraar nuttige dingen in staan lijkt het vooral voor de wat minder ervaren collega een aanwinst, want écht de diepte in gaat het niet. Dat je er in een project bijvoorbeeld voor moet zorgen dat leerlingen elkaar nodig hebben om hun doelen te behalen, zal bij de meesten toch wel bekend zijn.
Dit in praktijk brengen en ervoor zorgen dat leerlingen samenwerken in plaats van ‘gecoördineerd werken’ (zoals filosofieleraar Roland van Loosbroek het scherp duidt in zijn interview in dit boek), is nog knap lastig. Wie meer wil weten, kan verder de literatuur in duiken op deelonderwerpen.
Als het bijvoorbeeld over feedback gaat is Feedback in de klas van Vanhoof en Speltincx (zie ook die recensie in Didactief, januari/februari 2022, red.) aan te raden. Een vergelijkbaar boek dat preciezer is en waar ondergetekende uiteindelijk meer lesideeën uit haalde.
De belangrijkste conclusie uit het boek van Bruggink is de blijvende aandacht voor het proces en met hoeveel verschillende werkvormen je dit voor elkaar kan krijgen. Daarbij is er ruime aandacht voor collega’s die hun praktijk delen en de werking van hun onderwijskompas uitleggen, aan de hand van mooie voorbeelden.
Martin Bruggink, Meer leren van projectonderwijs. Praktische leidraad voor docenten in het voortgezet onderwijs. Pica, 2021, € 17,95.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven