‘Wij stimuleren talent’, vertelt docente ckv Bianca Ambrosius. ‘Als ze binnenkomen kijken wij al waar ze goed in zijn en begeleiden talenten daarin. Niet alleen op het gebied van toneel en muziek, maar ook bij hout en lassen, op alle vakgebieden. Het is een leuke doelgroep om mee te werken. Deze leerlingen kregen vaak te horen dat ze iets niet kunnen. Dan is het mooi ze hun talenten te laten ontdekken. Je ziet ze groeien in een vak dat ze leuk vinden.’
Bianca Ambrosius deed de pabo, gevolgd door de kunstacademie in Maastricht. Toen ze ging werken kwam ze in Maastricht toevallig in het praktijkonderwijs terecht. Maar terug in de streek waar ze vandaan komt, werd het een bewuste keuze. Ze werkt nu vijf jaar op ’t Wildveld.
‘Het mooie van deze school is de vrijheid die je hebt om eigen dingen te doen. Daar staat de school voor open. Minder boeken en meer buiten de klas. “Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen” is het motto van onze school. We werken samen met partners in de buurt, zoals zorginstelling Sinselhof en theater De Garage. Of Leerlingen techniek kunnen in de buurt klussen. Zij zijn nu bezig met dertig brievenbussen: demonteren, beschilderen en ophangen in de zorginstelling. We hebben een cadeauwinkel op school én op de site, waar onze producten worden verkocht. Dat is arbeidstraining.’
Leerlingen van ’t Wildveld hebben de inzending van hun school voor de gouden schoolbank persoonlijk bij de organisatie afgeleverd, in de vorm van een houten piramide met laatjes waarin de ‘bewijsstukken’ zitten. Met die inzending werd de school een van de vijf genomineerden, waar de jury komt kijken. Die raakte tijdens de rondleiding door Najoua, Iris en Erica onder de indruk van het vele talent dat op deze school bij elkaar zit. De afwisselende en geestige voorstelling die dansgroep, zangeressen, rapper en toneelgroep voor de gelegenheid gaven, had echt kwaliteit, vond ze. Ambrosius: ‘We zijn bewust bezig met talentontwikkeling. In dit soort groepen zitten alle leerjaren door elkaar. De onderbouw wordt erin meegenomen door de leerlingen die al jaren meedoen. De dansgroep krijgt les in een dansstudio. Daar gebruiken we de cultuurkaart voor.’ Ieder jaar komen familie en vrienden kijken op de culturele avond, waarvoor vanaf oktober een half jaar lang iedere week wordt geoefend. ‘En Roland is altijd aan het rappen, in iedere pauze’, vullen de meiden aan.
Maar het talent beperkt zich niet tot de expressieve vakken. Talenten zijn ook te vinden in de opleiding zorg & welzijn, die samenwerkt met de Sinselhof. Ambrosius: ‘Iris loopt hier stage en houdt er straks een baan aan over aan de balie.’ Er is meer te zien: in het technieklokaal oefent Orhan voor zijn lasexamen; in een ander lokaal leert een leerling zijn medeleerlingen de kunst van het breakdancen; in de gymzaal buitelt de turngroep met keurige sprongen over de mat. De groenklas presenteert trots de plantenactie: al veertien jaar kopen de Venlonaren in het voorjaar plantjes uit de kassen van ’t Wildveld. Op het schoolplein staat een piepklein huisje, de ‘zorgwoning’, volledig ingericht om de praktijk te oefenen. In het restaurant bedienen leerlingen een heerlijke lunch aan een perfect gedekte tafel. Overal stralen leerlingen uit dat ze trots zijn op hun school en Bianca Ambrosius straalt met hen mee.
‘Iedere leerling heeft een individueel ontwikkelplan’, vertelt Ambrosius. ‘Eerst gaan ze kijken: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik, waar ben ik goed in. En: aan welke doelen gaan we werken. Daar gaan we samen naar op zoek; ze hebben zeven keer per jaar een individueel gesprek met de mentor. Gaandeweg wordt het voor henzelf steeds duidelijker. Ze houden zelf hun iop-klapper bij, waarin de dertien competenties die ze moeten beheersen worden geëvalueerd. Zo kunnen ze zelf zien waar groei in zit.’
Alle lessen in alle vakgebieden zijn opgebouwd volgens een vaste structuur, met ruimte voor samenwerkend leren en individueel maatwerk. De les begint met een terugblik, gevolgd door de doelen van die les (bijvoorbeeld zorgactiviteiten als de was verzorgen, boodschappen doen, naar de zorginstelling, cakejes bakken). De ‘tijdbewaker’ zorgt ervoor dat iedereen op tijd terug is in de klas voor de evaluatie. Ambrosius: ‘Dit concept geven we door aan andere scholen die daar belangstelling voor hebben getoond.’
Bianca Ambrosius combineert haar werk op ’t Wildveld met schilderen. ‘Het is leuk om kunst over te brengen op de kinderen en we gaan regelmatig naar het museum. We doen veel aan fotografie. We hebben laatst een fotowedstrijd gewonnen en er hangen nu zeven foto’s van leerlingen in museum het Petrushuis in Gennep. We hebben ook een derde prijs gewonnen voor de gezonde schoollunch, in Limburg de eerste prijs. En we hebben in de regio de fietsverlichtingactie gewonnen. Onze leerlingen hebben vaak het beeld: wij zijn maar praktijkonderwijs. Maar als ze dan winnen van een andere school geeft ze dat een enorme boost.’
Zie ook: www.goudenschoolbank.nl
’t Wildveld is een school voor praktijkonderwijs met 220 leerlingen van twaalf tot achttien jaar. Door samenwerking met de Gilde opleidingen kunnen leerlingen op ’t Wildveld ook een Gilde niveau 1 opleiding volgen in de sectoren zorg & welzijn, techniek, groen en horeca.
Dit artikel verscheen in Didactief, juni 2012.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven