‘Hier bootsen we de praktijk na,’ zegt Loek Dijke tegen zijn klas met 24 studenten. De jongeren zitten elk achter een computer waar een boekhoudkundig programma geopend staat. Ordners met facturen en financiële overzichten liggen binnen handbereik. ‘Dames en heren, willen jullie even zó gaan zitten, zodat ik oogcontact met jullie kan maken?’
Het is lastig om de jongeren uit hun werkmodus te halen, blijkt tijdens deze simulatieles Financiële Beroepen. De studenten moeten te werk gaan alsof ze op een kantoor zitten: ze voeren echte facturen in en moeten balansen opmaken voor hun ‘baas’, de docent. Overleg is toegestaan, zolang ze anderen niet storen. ‘Jullie zijn elkaars collega’s. Gebruik elkaar om problemen op te lossen. Daar heb je mij niet voor nodig.’
Dijke evalueert ondertussen hardop alles wat hij ziet, alsof hij door de bril van een werkgever kijkt. ‘De eerste minuten waren veelbelovend: jullie kwamen binnen, zetten je tas onder de tafel en gingen rustig aan het werk.’ Het doel van de les is om een complete financiële administratie te kunnen voeren, nagebootst binnen een werksetting. Dat betekent dat er ook aandacht is voor professioneel communiceren en handelen. Maar wat betreft dit laatste hoeft Dijke nauwelijks bij te sturen. De aandacht en concentratie van de studenten is opvallend.
De school is al zo’n tien jaar geleden met simulatielessen begonnen. ‘Ze werken uitstekend,’ zegt Dijke later. ‘Je laat ermee zien dat je de studenten serieus neemt, dat ze worden opgeleid voor een echt beroep. Dit zijn ook doeners. Je moet ze geen uren theorie laten doen.’
De simulatielessen zijn onderdeel van een bredere aanpak voor een betere aansluiting met de arbeidsmarkt. In het eerste jaar bezoeken studenten bedrijven, af en toe komt er een gastspreker langs, verder zijn er mentorlessen en individuele coaching, en de studenten lopen een half jaar stage. ‘Ze komen vaak heel enthousiast van de stage terug. Probleem is wel dat ze dan weer de schoolbanken in moeten. Ze hebben van de praktijk geproefd en hebben het gevoel dat ze dan weer een stap terug moeten doen. Sommigen kennen we niet meer terug.’
Tijdens de simulatieles Financiële Beroepen vliegen de vaktermen de studenten ondertussen om de oren – btw-code, journaalpost, subadministratie, tegenrekening – maar niemand geeft een kik. ‘Ik zag een aantal van jullie worstelen met een correctieboeking?’ zegt Dijke vragend. Er klinkt instemmend gehum. Een student doet vrijwillig een poging om het uit te leggen. ‘Precies,’ reageert Dijke. ‘Een correctieboeking is gewoon het omkeren van de journaalpost.’ De student haalt opgelucht adem.
Mobiels zijn tijdens de les verboden. ‘Dat is pittig voor ze. Sommige lessen duren vier uur. Die mobiel brandt dan in hun broek. Ze mogen van mij dan wel een keertje naar de gang hoor, om even te pauzeren. Dat gebeurt op een kantoor immers ook wel.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven