Onderzoek

Hoge werkdruk en te weinig begeleiding voor startende docenten

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 09-09-2014 Gewijzigd op 25-10-2016
Bijna tweederde van de beginnende leraren overweegt het onderwijs te verlaten. De belangrijkste reden daarvoor is de hoge werkdruk. Dat blijkt uit een enquête van de Algemene Onderwijsbond en het NCRV-programma Altijd Wat.

De onderzoekers ondervroegen ruim 800 startende leraren uit primair en voortgezet onderwijs over de positieve en negatieve punten van hun baan. De docenten noemden 'werken met leerlingen' als belangrijkste pluspunt van hun baan. Het minst leuk vinden de starters de hoge werkdruk, die vooral wordt veroorzaakt door administratie, niet-lesgebonden taken (mentoraat, werkweken) en veeleisende ouders.

Verreweg de meeste startende docenten vinden het belangrijk goed begeleid worden in hun eerste jaar voor de klas, maar bij veel leraren is daar maar weinig van terechtgekomen. In het voortgezet onderwijs kreeg 20% van de ondervraagde docenten geen begeleiding in het eerste jaar; in het primair onderwijs gold dat zelfs voor de helft van de docenten.

9 september 2014

Click here to revoke the Cookie consent