Het eerste deel van het boek, vertaald als Vooruit denken voorkomt problemen, legt de nadruk op het belang van een goed voorbereide leraar. Dit onderdeel benadrukt hoe belangrijk het is om een sterke klascultuur op te bouwen en te onderhouden. Een goede klascultuur zorgt voor een veilige en gestructureerde omgeving waarin leerlingen zich kunnen concentreren op hun ontwikkeling. Ook biedt dit deel waardevolle inzichten in het opzetten van gedragsregels die bijdragen aan het leerproces. De tips om actief gewenst gedrag te stimuleren zijn praktisch en eenvoudig toe te passen, maar hebben een stevige impact op de sfeer en het succes in de klas. Hierdoor ervaren leraren niet alleen minder verstoringen, maar merken ze ook dat hun leerlingen actiever en doelgerichter deelnemen aan de lessen.
Het tweede deel richt zich op de rol van de leraar zelf en de cruciale verantwoordelijkheid die hij of zij heeft in het behouden van de aandacht en betrokkenheid van de leerlingen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende gedragsstrategieën die stap voor stap worden uitgelegd. Bijzonder waardevol is dat de auteurs benadrukken dat leraren zich moeten ontwikkelen tot de professionals die hun leerlingen echt nodig hebben, ook al realiseren de kinderen dat zelf niet altijd. Dit maakt het boek niet alleen praktisch, maar ook motiverend.
Een bijzonder aspect van Behavior in the Classroom is dat de auteurs verwijzen naar de Michaela School, waar deze aanpak in de praktijk met succes wordt toegepast. Dit geeft het boek een extra cachet, omdat het bewijst dat deze methoden werken in de dagelijkse schoolpraktijk.
Kortom, Behavior in the Classroom is een interessant en leerzaam boek voor elke leraar die het gedrag in de klas op een positieve manier wil beïnvloeden en de resultaten van zijn of haar leerlingen wil verbeteren. Het zou op elke school aanwezig moeten zijn. Een boek ook, dat gezien het onderwerp, een vertaling in het Nederlands verdient.
Olivia en Sarah Dear, Behavior in the Classroom. The Practical Guide. Amsterdam University Press, (2024). Prijs € 9,99.
Dit artikel is verschenen in Didactief van november/december 2024
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven