Interview

‘Het leeft en bruist bij ons’

Tekst Luutje Niemantsverdriet
Gepubliceerd op 11-05-2012 Gewijzigd op 01-02-2018
Beeld Bert Beelen
Onderwijs is haar passie en haar hobby. Als juf van groep 1/2 en intern begeleider onderbouw van de openbare basisschool Willespoort in Wilnis koppelt Suzanne ’t Hart  bevlogenheid aan bètatalent.

Suzanne 't HartSamen met een collega is ze techniekcoördinator op de school. ‘Toen ik op de middelbare school zat werden meiden gestimuleerd exact te kiezen en ik heb natuur-, wis- en scheikunde gedaan. Maar ik wist al heel lang dat ik het basisonderwijs in wilde en heb na het vwo de pabo gedaan en daarna onderwijsorthopedagogiek.’

Het resultaat van de gecombineerde passie voor exact en onderwijs is de ‘Toptechniekwerkplaats’ in de school, tevens ‘Technotheek’: de materialen en lespakketten worden ruimhartig uitgeleend aan andere basisscholen. ’t Hart begon twaalfenhalf jaar geleden op de Willespoort. Zeven jaar later kwam astronaut André Ktechnieklokaaluipers de Technotheek openen, totstandgekomen in samenwerking met gemeente en bedrijfsleven. In 2009 won de school er de Innovatieprijs mee vanwege de, aldus het juryrapport, ‘innovatieve wijze waarop specifieke kennis, educatieve materialen en inspiratie gedeeld worden met alle basisscholen in de gemeente’.

Obs Willespoort in Wilnis is een van de vijf openbare basisscholen in de gemeente De Ronde Venen. De school heeft ruim tweehonderd leerlingen en is een VTB- en een Deltaschool geweest. In 2009 won Willespoort de Innovatieprijs van het Innovatie Platform Bètatechniek.

’t Hart laat trots het technieklokaal zien, barstensvol met overzichtelijk gerangschikte lesmaterialen. Waar die vandaan komen, toont de website met een indrukwekkende lijst sponsoren. ‘Er was nog geen recessie en bedrijven waren vrijgevig. Zij hebben technieklokaalook baat bij techniekonderwijs. Ik vloog mee op een gouden tijd, waarin we als VTB-school (Verbreding Techniek Basisonderwijs) en als Deltaschool ook veel subsidie kregen. Het meeste is gegaan naar de aanschaf van materialen en methodieken, allemaal duurzame dingen. Het is belangrijk om te borgen.’

Groep 3 tot en met groep 8 krijgen ongeveer twee keer zo veel techniekonderwijs als gemiddeld. De kinderen zijn dertig tot veertig uur per jaar in dit lokaal aan het werk of bezoeken technische bedrijven. In een aantal weken lopen ze alle onderdelen van het ‘circuit’ langs en zo leert bijvoorbeeld groep 3 over papiertechnieken, gereedschappen voor houtbewerking, magnetisme, maar ook over moleculair koken: ‘We willen de kinderen verdieping geven, laten zien wat met de structuur van voedsel gebeurt als het bijvoorbeeld verbrandt. Of we laten met kleurstof de dichtheid van olie of water zien.’ Ontdekkend leren is het devies van de Willespoort. De daartoe ontwikkelde leskisten bevorderen het probleemoplossend maar ook het ontwerpend leren.

proefje doenDrie verrijdbare werkbanken hebben een gat in het midden, waar een elektriciteitsnoer doorheen kan dat recht onder het gat in de vloer verstopt zit. ‘Dat is voor de schuur- en naaimachines en voor stroom voor de robots die de leerlingen kunnen maken.’

Er is een ‘createchniekcircuit’, er zijn naaimachines en naaigerei: ‘In Wilnis staat het grootste fourniturenbedrijf van Europa.’, vertelt ’t Hart. ‘Ik kreeg van dat bedrijf een schat aan kralen en applicaties. ’ Er is een computerhoek en een keuken, er zijn tempexsnijders en een boormachine. ‘Ik laat de kinderen alleen onder begeleiding met “gevaarlijke” machines werken en met een druk op de centrale knop valt meteen alle stroom uit. Maar er is nog nooit een ongeluk gebeurd. De instructie staat bij elke machine nog eens heel duidelijk vermeld.’ Er is een hoek waar de leerlingen proefjes kunnen doen, een oven om klei in te bakken en te emailleren, er zijn zelfgefabriceerdetechnotheek werktuigen voor zeefdrukken en zeepramen nagemaakt vanuit het NEMO. Er is zelfs een digitale sterrenkijker.

Door de grote openslaande deuren kunnen de leerlingen de tuin in en buiten op grote houtblokken zagen of pissebedden zoeken om onder de microscoop te leggen. ’t Hart: ‘Ik wou dat ik zelf vroeger zo les had gehad! De kinderen in de Prismagroep, die hun bètatalent verder ontwikkelen, vinden het ook fantastisch om te presenteren. Dat doen ze ieder naar hun eigen talent: in dichtvorm, zingend, met powerpoint of ze bouwen een maquette.’

De koffers van Europhysica en de leskisten met het ruimtevaartproject ontbreken: die zijn uitgeleend. De ruimtereis van André Kuipers was begin dit jaar aanleiding voor dit project, waarvoor in de hal van de school zelfs een ruimtevaarthotel werd opgebouwd. Groep 7 maakte een videofilmpje dat werd ingestuurd om mee te dingen naar live-radiocontact met Kuipers. ‘Bij het ruimtevaartproject zijn ook ouders betrokken geweest. Er heerst dan zo’n saamhorigheid en het leeft en bruist in Wilnis.’ Die betrokkenheid levert mede op onderwijsgebied optimale resultaten op en leerlingen met belangstelling voor techscheikundeproefjeniek. ‘De jaarlijkse attitudemetingen van de VTB in groep 8 hebben de afgelopen jaren een positieve groei laten zien.’

De uitleen verkeert sinds dit schooljaar in sluimertoestand, omdat de gemeente geen geld meer heeft voor een techniekcoördinator, een functie die ’t Hart de laatste jaren heeft vervuld. ‘Daarvoor proberen we voor na de zomer een oplossing te zoeken.’ Naast haar twee dagen op Willespoort is ze zelfstandig onderwijsorthopedagoog en werkt ze mee aan de ontwikkeling van de leermethode ‘Het Wetenlab’. ‘Die biedt een goede manier aan van wetenschappelijke vragen stellen in het onderwijs.’

Zonder het team en zonder haar directeur had ze dit niet voor elkaar gekregen, zegt ze. Het is ‘machtig mooi’ en het staat allemaal op de rit, maar het is ook hard werken. ‘Onze vier kinderen zitten hier op school of hebben er gezeten. Ik ben dus ook als ouder bij deze school betrokken. Ach, de één is leesmoeder en ik doe dit als ouderparticipatie. Het is fijn dat ik me zo op twee manieren heb kunnen inzetten voor de school. En elke minuut die ik erin heb geïnvesteerd heeft zich terugbetaald, in blije kinderen en in zo mooi mogelijk wetenschap- en techniekonderwijs.’

Dit artikel verscheen in Didactief, mei 2012.

Click here to revoke the Cookie consent