De Universiteit Utrecht heeft experimenteel onderzoek gedaan naar twee vormen van complimenteren: persoonsgerichte complimenten 'Wat ben jij goed!' en gedragsgerichte complimenten 'Wat heb je dat goed gedaan!'.
Met het onderzoek tonen de onderzoekers aan dat de persoonsgerichte complimenten ervoor zorgen dat kinderen met een laag zelfbeeld zich schamen wanneer zij falen. In het experiment kregen 313 kinderen tussen de 8 en 13 jaar een persoonsgericht compliment, een gedragsgericht compliment of geen compliment voor hun presteren op een taak. Daarna voerden ze de taak nogmaals uit waarbij ze of faalden of succes hadden. Kinderen die daarvoor een persoonsgericht compliment kregen schaamden zich als zij faalden. Onderzoeker Brummelman verklaart dit op de website van de Universiteit Utrecht als volgt: 'Als kinderen een compliment krijgen voor hoe goed ze zijn als persoon, dan kunnen ze het gevoel krijgen dat hun zelfwaarde afhangt van hun prestaties. Als ze daarna falen, dan kunnen ze zich slecht voelen over zichzelf.' Gedragsgerichte complimenten veroorzaken na falen geen gevoelens van schaamte. Volgens de onderzoekers is het dan ook beter om kinderen te complimenteren op het gedrag dan op de persoon.
Lees hier het volledige artikel dat verscheen in Journal of Experimental Psychology.
13 maart 2013
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven