De toolbox is bedoeld om de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en beperkte leesmotivatie bij leerlingen te doorbreken. Docenten kunnen kiezen uit verschillende programma’s en interventies om aan leesbevordering te werken. Door bestaande interventies meer ‘op maat’ aan te bieden, passend bij de individuele kenmerken en behoeften van leerlingen, beogen de onderzoekers een positief effect op leesmotivatie te behalen. Ze gaan dat in een experiment onderzoeken met een voor- en nameting en zijn daarvoor op zoek naar docenten en leerlingen (leerjaar 1 vmbo-b/k/gl) die aan het project willen deelnemen en de toolbox willen uitproberen.
Deelname houdt in dat je in de periode eind februari tot en met juni 2018 aandacht besteedt aan leesbevordering met behulp van de toolbox. Dit kan gecombineerd worden met de reguliere lessen Nederlands. Onderzoekers toetsen leerlingen bij aanvang en einde van het project. Deelnemende docenten krijgen deze resultaten ook. Bovendien krijg je in een training uitleg over de toolbox en ondersteuning door het projectteam.
Heb je interesse of wil je meer informatie? Stuur dan een mail naar: [email protected]
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven