Nieuws

Gezocht: vmbo-scholen voor leesbevordering

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 19-12-2017 Gewijzigd op 19-12-2017
'Lezen is saai.' 'Ik lees alleen als het moet.' En: 'Een boek lezen?! Ik heb wel wat beters te doen.' Veel jongeren lezen niet graag. Wilt u hier iets tegen doen? Onderzoekers van het Expertisecentrum Nederlands, ITTA (Universiteit van Amsterdam) en de Radboud Universiteit hebben een toolbox ontwikkeld. 

De toolbox is bedoeld om de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en beperkte leesmotivatie bij leerlingen te doorbreken. Docenten kunnen kiezen uit verschillende programma’s en interventies om aan leesbevordering te werken. Door bestaande interventies meer ‘op maat’  aan te bieden, passend bij de individuele kenmerken en behoeften van leerlingen, beogen de onderzoekers een positief effect op leesmotivatie te behalen. Ze gaan dat in een experiment onderzoeken met een voor- en nameting en zijn daarvoor op zoek naar docenten en leerlingen (leerjaar 1 vmbo-b/k/gl) die aan het project willen deelnemen en de toolbox willen uitproberen. 

Deelname houdt in dat je in de periode eind februari tot en met juni 2018 aandacht besteedt aan leesbevordering met behulp van de toolbox. Dit kan gecombineerd worden met de reguliere lessen Nederlands. Onderzoekers toetsen leerlingen bij aanvang en einde van het project. Deelnemende docenten krijgen deze resultaten ook. Bovendien krijg je in een training uitleg over de toolbox en ondersteuning door het projectteam.

Meedoen?

Heb je interesse of wil je meer informatie? Stuur dan een mail naar: niki.moeken@itta.uva.nl

Click here to revoke the Cookie consent