Geef je les aan groep 5, 6 of 7 en werk je met het Cito leerlingvolgsysteem? Het onderzoek Op weg naar Weerbaarheid in Lezen (WiL) vergelijkt gemiddelde lezers met kinderen die hardnekkige problemen hebben in het lezen en/of spellen, en kinderen met een verhoogd risico op lees- en/of spellingsproblemen, bijvoorbeeld door een familierisico of taalstoornis. Doel van het onderzoek is om beter te begrijpen welke vaardigheden en omstandigheden de leesontwikkeling van deze kinderen bevorderen. Meld u bij voorkeur voor mei 2023 aan om deel te nemen aan het onderzoek.
Dataverzameling voor dit onderzoek loopt tot eind juli 2023. De onderzoekers vragen leerkrachten om door hen opgestelde informatiebrieven voor ouders te verspreiden, waarna ouders hun kind zelf kunnen aanmelden voor deelname.
Als aanvulling op de testafnames bij leerlingen vragen de onderzoekers leerkrachten om per deelnemende leerling een korte vragenlijst in te vullen. Leerlingen uit groep 6 en 7 volgen ze eenmalig; leerlingen uit groep 5 volgen ze graag over tijd. De onderzoekers zullen hen in 2024 en 2025 opnieuw benaderen voor een vervolgmeting.
Lees deze brief voor meer informatie.
Mail [email protected] of bel 06-81029053 voor meer informatie of om u aan te melden voor deelname aan het onderzoek.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven