Nieuws

Flexibel

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 12-12-2012 Gewijzigd op 28-09-2017
De experimenten met flexibele onderwijstijden die in 2011 zijn begonnen, zijn tot nu toe redelijk succesvol. Dat blijkt uit rapporten van Regioplan.

Het gaat om twee experimenten: een proef met het 5-gelijkedagenmodel, waarin alle schooldagen even lang zijn en de leerlingen tussen de middag meestal op school overblijven, en een experiment met flexibele onderwijstijden, waarbij scholen zich niet aan verplichte vakantiedata hoeven te houden. Over beide experimenten oordelen vooral ouders heel positief: door de flexibele onderwijstijden kunnen ze werk en gezin beter combineren. Ook de meeste leraren en directies zijn tevreden, hoewel ze een paar problemen zien. Zo is er in het 5-gelijkedagenmodel weinig tijd voor een lunchpauze, en ontstaan er bij flexibele onderwijstijden soms problemen met het inroosteren van personeel in vakantietijd.

Wat voor effecten de experimenten hebben op het onderwijs is volgens Regioplan nog niet te zeggen, daarvoor lopen de experimenten nog te kort.

Dit artikel verscheen in de rubriek 'D to know' in Didactief, december 2012.

Click here to revoke the Cookie consent