Onderzoek

Eerst reflecteren, dan verder leren

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 23-10-2014 Gewijzigd op 23-10-2016
Wie voor het leren eerst even de tijd neemt om te reflecteren op eerder geleerde stof, onthoudt ook nieuwe informatie beter. Dat ontdekten neuropsychologen van de University of Texas.

Dat de hersenen informatie beter vasthouden als ze ook regelmatig rust krijgen (bijvoorbeeld om te dagdromen) was al uit eerder onderzoek bekend. De Texaanse onderzoekers waren benieuwd of dit effect nog versterkt kan worden door tijdens het rusten herinneringen op te halen van eerder geleerde stof. Om dat te weten te komen, lieten de onderzoekers hun proefpersonen twee taken uitvoeren waarin ze dingen moesten onthouden. Tussen de twee taken in was er tijd om te rusten en mochten de proefpersonen zelf bepalen waar ze aan dachten. Intussen werden wel hun hersenen gescand.

Na de tweede test bekeken de onderzoekers of er een verband bestond tussen de hersenactiviteit van proefpersonen tijdens de rustperiode en hun prestaties tijdens de tweede taak. Dat verband bleek er inderdaad te zijn: mensen die de pauze hadden gebruikt om nog eens na te denken over wat ze in de eerste taak hadden geleerd, scoorden hoger op de tweede taak, ook al waren de taken inhoudelijk niet sterk aan elkaar gerelateerd.

Volgens de onderzoekers toont dit aan dat het rustig herhalen van eerder geleerde informatie onze hersenen helpt om nieuwe informatie een plek te geven. Docenten die nieuwe stof gaan uitleggen kunnen hun leerlingen dus eerst helpen zich gerelateerde informatie te herinneren, bijvoorbeeld door ze vragen te stellen. Daarmee help je leerlingen relevante kennis te activeren en maak je de nieuwe stof beter behapbaar, aldus de onderzoekers.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences

23 oktober 2014

Click here to revoke the Cookie consent