Meestal geeft een coach of werkplekbegeleider feedback voor of na de onderwijsactiviteiten. Dit veronderstelt dat leraren rationeel en bewust handelen in een les en dat ze hun doen en laten voor- of achteraf kunnen uitleggen en verwoorden. Maar veel onderwijsgedrag vindt helemaal niet zo weloverwogen plaats: in de klas moet je vaak onmiddellijk reageren en heb je geen tijd om na te denken over wat je doet.
Daarom hebben we binnen het samenwerkingsverband Academische Opleidingsschool Limburg (AOSL) een app ontwikkeld waarmee werkplekbegeleiders (aanstaande) leraren synchroon kunnen coachen, dus tijdens de les. De leraar (in opleiding) draagt een draadloos ontvangertje (een ‘oortje’) en de begeleider, die achter in de klas zit, typt op een tablet of smartphone korte signaalwoorden voor feedback. De app zet die woorden om in een kort audiobericht: zo kan de leraar gewoon doorgaan met lesgeven. Vooraf maken coach en leraar afspraken over leerdoelen waarop gecoacht wordt.
App en oortje zijn getest op twintig AOSL-scholen. Zowel leraren in spe als begeleiders vinden ze gemakkelijk en waardevol in gebruik. De eersten noemen als voordeel dat ze direct hun gedrag kunnen aanpassen in plaats van te moeten wachten tot een volgende les. Het oortje geeft hun bovendien het gevoel dat ze er niet alleen voor staan. Zoals een van de leraren zegt: ‘Soms zie of hoor ik dingen die in de klas gebeuren niet. Door af en toe de Ear Coach in te zetten, lukt dat nu steeds beter.’ Begeleiders zien direct resultaat van hun feedback. ‘Met de Ear Coach kan ik studenten een extra zetje in de rug geven om gemaakte voornemens echt om te zetten in concreet gedrag in de klas,’ zegt een van hen. De Ear Coach is geen vervanging van feedback voor- of achteraf, maar is er wel een belangrijke aanvulling op.
Frank Crasborn, Verrijken van samen opleiden. Opbrengsten van het project ‘Versterking Samenwerking Lerarenopleidingen en Scholen’. Fontys Lerarenopleiding Sittard/Welteninstituut, 2018. Download de Ear Coach-app gratis in de App Store of Google Play. Lees meer op earcoach.nl.
Dit artikel verscheen in de rubriek Onderzoek kort in Didactief, oktober 2018.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven