Voor de Euregionale Scholenwedstrijd, een initiatief van de Euregio Rijn-Waal om leerlingen uit Nederland en Duitsland meer met elkaar in contact te brengen, was het thema dit jaar duurzaamheid. Twintig scholen deden mee, 368 leerlingen zonden hun ideeën in. In speelfilms, sketches, korte documentaires, schilderijen, tekeningen en powerpointpresentaties motiveerden ze hun buren van over de grens om duurzamer te leven, iets voor het klimaat te doen en elkaars taal te spreken. Daarbij dongen ze mee naar passende prijzen: vegan picknicks en duurzame klassenontbijten.
Het onderwerp is van groot belang, toont de jeugd zich voor deze wedstrijd bewust. Tal van creatieve, duurzame ideeën dragen ze aan, die ze weten te vertalen naar hands-on, bruikbare adviezen. Zo benadrukken leerlingen van het Gymnasium Celeanum uit Zwolle hoe slecht veel van onze eigen gewoontes zijn. Lampen onnodig laten branden, water laten weglopen tijdens het tandenpoetsen, plastic niet scheiden… wees je bewust van wat je nalaat, want de gevolgen voor ons milieu zijn niet mals, laten ze in hun film zien. Schaf in plaats daarvan een ledlamp aan, een kleine verandering waar je op den duur veel energie mee bezuinigt. Leerlingen van het Gymnasium Rheinkamp uit het Duitse Moers doen duiten in hetzelfde zakje. Neem eens wat vaker de fiets, stop met het aanschaffen van al die plastic tassen, pas je gewoontes aan. Doe je dat niet? Op het Jan van Brabant College uit Helmond weten ze: de ijsbeer komt in dat geval niet meer terug, zoals hun winnende presentatie laat zien.
In de adviezen van de leerlingen weerklinkt dezelfde overtuiging, een bewustzijn dat ze op scholen in beide landen met elkaar lijken te delen: duurzame verandering begint bij jezelf. En ze weten: er zijn genoeg oplossingen. Twee leerlingen van de Gesamtschule Uerdingen tonen hoe makkelijk en nuttig het is om nieuwe kleding te maken van oude. Knippen, plakken, naaien: je maakt zo een nieuw kledingstuk, dat er nog goed en hip uitziet, ook. Leerlingen van het Werner Jäger Gymnasium uit Lobberich trokken op hun beurt de grens over, naar Venlo, om daar eens in te zoomen op het biodynamische stadskantoor. Voor de scholieren een inspirerend bouwwerk en toonaangevend beeld van de toekomst, waarin al onze gebouwen zonnestraling omzetten in energie en het verlies daarvan op verschillende manieren tegengaan. Weer andere leerlingen uit Nederland hadden kunst van afval gemaakt. Ze schilderden bloemen van weggegooide rietjes, bierlipjes en plastic verpakkingsmateriaal.
Drie weken geleden nog riep een onderwijscoalitie het kabinet op te investeren in duurzaam onderwijs. De coalitie, bestaande uit Teachers for Climate NL, Coöperatie Leren voor Morgen, de Jonge Klimaatbeweging, SPARK the movement en de Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs, stelt dat duurzaam onderwijs meer aandacht moet krijgen in het curriculum. De leerlingen die dat onderwijs moeten gaan ontvangen, staan er voor open.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven